П'ятниця, 11 грудня
громадсько-правовий тижневик
Тижневик « Іменем закону » та додаток « Моменти »
представляють об'єднане інтернет-видання imzak.org.ua
Рубрики Усі рубрики
Соціум
20/02/2015 11:48

Водії «наїду ть» на ДАІ?

Українські автовласники можуть отримати незвичайне право: вимагати письмового пояснення від працівників ДАІ, які зупинятимуть їх під час дорожнього руху. Така вимога пов’язана з тим, що даївці повинні мати для цього вагомі підстави.

Карткою обліку – по протоколу!

У профільному парламентському комітеті нині є вельми цікавий законопроект №1037, автор якого – народний депутат Сергій Міщенко (позафракційний).

Новий документ передбачає доповнення до ст. 16 Закону «Про дорожній рух» такого змісту: власник авто має право «вимагати від працівників ДАІ заповнити картку обліку зупинки транспортного засобу». У цій картці, яка буде лише у водія, інспектор ДАІ зобов’язаний вказувати не лише особисті дані (посаду, прізвище, ім’я та по батькові), а й номер поста ДАІ, маршрут патрулювання працівників міліції, підстави і тривалість зупинення автомобіля. Таку вимогу, за словами депутата, потрібно виконати «після вчинення працівником міліції всіх необхідних процесуальних дій із зазначенням підстави зупинки транспортного засобу».

Про необхідність ухвалення цього законопроекту йдеться в тексті пояснювальної записки: «Факт наявності відповідної картки має дисциплінувати працівників ДАІ. Адже така картка може стати вагомим доказом у разі виявлення фактів безпідставних зупинок транспортних засобів, а також для економії часу працівників міліції та водіїв, якщо ТЗ вже зупиняли за підставами, визначеними законом (наприклад, перебування транспортного засобу в розшуку, проведення цільових заходів для перевірки документів на право користування та керування ним, документів на транспортний засіб тощо), проте той чи інший факт під час попереднього зупинення не підтвердився. Крім того, це надасть можливість отримати статистичні дані щодо зупинки транспортних засобів та відповідно оцінити ефективність такого застосування. Адже наразі можна зробити висновки про кількісні показники застосування цього заходу лише за умови виявлення та документування правопорушень».

Такий підхід суттєво відрізняється від чинного Закону «Про міліцію», в якому йдеться про те, що працівник ДАІ має право лише усно «повідомити водія про причину зупинення транспортного засобу, суть вчиненого правопорушення». Водночас, згідно з депутатським проектом, автовласник тепер зможе «качати» свої права даївцю: у відповідь на складання адмінпротоколу вимагатиме запису в картці обліку. Чи підтримає Верхов­на Рада таку ідею, поки що сказати важко. Відомо лише, що профільний комітет уже підготував подання про доопрацювання законопроекту №1037. Також варто зазначити, що майже чотири роки тому (в липні 2011-го) народні обранці ухвалили закон, який передбачав «усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень».

 

Про штрафи «забули»

Ще одна новела проекту №1037 – зміни до ст. 11 Закону «Про міліцію»: у запропонованій редакції пункту 21-1 суттєво зменшено вичерпний перелік підстав для зупинення транспортних засобів. На думку народного депутата Сергія Міщенка, зупиняти автомобілі можна лише в разі: порушення ПДР, наявності даних про причетність водіїв до ДТП (кримінального чи адміністративного правопорушення), за необхідності опитування про обставини аварії, проведення цільових заходів (операції, відпрацювання, оперативні плани) з метою перевірки документів, виконання рішень про обмеження чи заборону руху, ухвалених уповноваженими державними органами.

Як бачимо, з чинних норм цього Закону (п. 21-1 ст. 11) хочуть вилучити права даївців щодо необхідності зупиняти водіїв у разі наявності інших ознак порушення ПДР: технічної несправності ТЗ, відсутності номерного знака або наявності номерного знака, який не відповідає встановленим вимогам (закріплений у неналежному місці, закритий якимись предметами чи забруднений), через що його неможливо чітко побачити за 20 метрів).

Отже, як вважає нардеп, технічна несправність «коліс» або відсутність номерного знака не є порушенням ПДР? А хто ж у такому разі відповідатиме за неналежний стан автомобіля, що передбачено Кодексом України про адміністративні правопорушення? Так, згідно зі ст. 121 КУпАП, керування транспортним засобом без номерного знака або з таким, що не належить цьому засобу чи не відповідає вимогам стандартів (закріплений у невстановленому місці, закритий іншими предметами чи забруднений), «тягне за собою накладення штрафу від десяти до п’ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян». А в разі повторного порушення – «накладення штрафу від п’ят­над­цяти до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від тридцяти до сорока годин, з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого».

Крім того, депутатський законопроект суперечить Закону України «Про дорожній рух»: згідно зі ст. 36 автовласники зобов’язані забезпечувати своєчасне проведення робіт з технічного обслуговування та ремонту, а за ст. 37 забороняється експлуатація автомашини з номерним знаком, що не відповідає вимогам стандартів, або закріпленим у невстановлених місцях, чимось закритим чи забрудненим (що не дозволяє чітко визначити символи номерного знака з відстані 20 метрів). Зрештою, виходить, що необхідно враховувати й цілу низку вимог щодо державної реєстрації транспортного засобу. Адже йдеться про комплекс заходів, пов’язаних із перевіркою документів, які є підставою для огляду ТЗ, оформлення та видачі номерних знаків.

 

На шляху до Європи

У Верховній Раді повинні були б урахувати ще один суттєвий момент: на офіційному сайті Департаменту ДАІ МВС вже опублікували досить важливі документи – проекти змін до національних стандартів, що визначають вимоги до номерних знаків транспортних засобів (зміна № 1 до ДСТУ 4278:2012, зміна № 1 до ДСТУ 3650:2012). Ці ініціативи даївців пов’язані з вимогами як вітчизняного, так і європейського законодавства. Враховуючи те, що наша держава перебуває на шляху інтеграції до ЄС, «номерні» питання виглядають досить актуальними.

Річ у тім, що в Європі номерні знаки мають універсальний формат. Регламентом Ради ЄС (№2411/98 від 03.11.1998 р.) визначено систему обміну інформацією серед членів Євросоюзу за розрізнювальними знаками. У зв’язку з цим універсальний формат ЄС передбачає розміщення в лівій частині номерного знака прямокутника синього кольору: у його нижній частині – розпізнавальний знак держави (1–3 літери латинського алфавіту), де зареєстровано транспортний засіб, а у верхній частині – емблема ЄС (коло з 12 зірками).

Такий формат номерного знака використовується багатьма країнами європейського континенту. Держави, які не входять до складу Євросоюзу, на місці емблеми ЄС розміщують національні прапори або герби. Щодо кандидатів для вступу до ЄС (Туреччина, Сербія, Чорногорія, Македонія), то вони обмежились лише розміщенням своїх розпізнавальних знаків. До речі, Польща та Болгарія напередодні свого вступу до ЄС також застосовували на номерних знаках зображення національного прапора (який після вступу до євроспільноти було замінено на емблему ЄС). Відповідно реформували номерні знаки з використанням формату ЄС у Молдові та Грузії, що підписали угоди про асоціацію з Євросоюзом.

Як стверджують експерти, в Україні, яка рухається до членства в ЄС, також доцільно запровадити універсальний формат номерних знаків (з урахуванням положень Регламенту Ради ЄС). Це відповідатиме проголошеним принципам необхідності зближення українського законодавства з європейським.

Валентин КОВАЛЬСЬКИЙ, 

 

м. Київ

друкувати

Коментарi

Додати коментар

Інші статті