Субота, 12 грудня
громадсько-правовий тижневик
Тижневик « Іменем закону » та додаток « Моменти »
представляють об'єднане інтернет-видання imzak.org.ua
Рубрики Усі рубрики
Резонанс
04/12/2014 14:15

Найкраща відповідь – повнота інформації

Арсен Аваков опублікував звіт про виявлені фінансові порушення в діяльності структур, що раніше були наближеними до МВС. Зокрема, йдеться про діяльність концерну «ЄДАПС» у 2010–2013 роках, факти закупівлі житла для окремих посадовців тощо. Глава МВС зазначив, що найкращою відповіддю на звинувачення на адресу працівників апарату МВС буде повнота інформації про виявлені порушення та прийняті рішення.

«Публікую для відкритого доступу один зі звітів, що мені надали. Серед трохи утомливих подробиць – багато фактів для читача, який уміє аналізувати. Цілком корисно дати інформацію суспільству, а не тільки передати прокурорам і слідчим. Тут же справжні причини того, чому в пресі й у політикумі організовано ряд «наїздів» на працівників мого апарату. «Єдапсоподібні» не здаються без бою... Ну так, на те й робота така. Найкращою відповіддю тут буде повнота інформації та прийняті рішення».

Після становлення нового Уряду в березні 2014 року новопризначене керівництво Міністерства внутрішніх справ зіткнулось з тотальною корупцією та розкраданням бюджетних коштів у системі правоохоронних органів.

На кожному рівні наявної системи функціонували тіньові схеми розкрадання державних коштів, що сприяли осіданню бюджетних грошей у кишенях корупціонерів. Тоді як про розвиток чи принаймні забезпечення повноцінного функціонування правоохоронних органів узагалі не йшлося. Тільки на початковому етапі виявлено такі розкрадання та втрати бюджетних ресурсів, обсяги яких обраховуються сотнями мільйонів гривень.

Для прикладу. Проведений аналіз взаємовідносин МВС України та консорціуму «ЄДАПС» засвідчив, що договорами на виготовлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон передбачалася завищена оплата його вартості залежно від терміну виготовлення. Є підозра, що протягом 2010–2012 рр. та першого кварталу 2013 року МВС зайво сплачено коштів за виготовлення паспорта, а консорціумом «ЄДАПС» неправомірно отримано вигоду на загальну суму 96, 6 млн гривень.

Крім цього, апаратом МВС упродовж 2010–2013 років у консорціуму «ЄДАПС» закуплено бланки посвідчення водія та свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів за ціною, яка в середньому в чотири рази перевищувала собівартість, чим створювалися умови для надприбуткового бізнесу для консорціуму. За висновком, проведеної фахівцями ДНДКЦ експертизи, сума отриманого «ЄДАПС» прибутку тільки на цій операції сягнула 191,1 млн грн – тобто прибутковість договору для консорціуму становила 330 %.

Нині ці схеми розірвано, а згадані бланки за значно меншою ціною виготовляє ДП НБУ «Поліграфкомбінат „Україна”», що дало можливість навіть за короткий період 2014 року заощадити понад 108 млн гривень.

Інший приклад. Номерні знаки Міністерству внутрішніх справ Казенне науково-виробниче об’єд­нання «Форт» МВС України постачало через офшорну компанію.

Аналіз цін на світових ринках на аналогічні вироби (алюмінієві заготовки з нанесенням світловідбивної плівки та відповідних логотипів) установив, що вартість пари таких заготовок не перевищувала 3 євро, при тому що КНВО «Форт» придбав їх по 7 євро, зайво витративши коштів на загальну суму 34,4 млн гривень.

 

Окремо необхідно звернути увагу на зловживання в питанні отримання та розподілу житла для працівників правоохоронних органів.

Безконтрольність за використанням службового житла в системі МВС призвела до незаконного відчуження (приватизації) 107 квартир вартістю 40 млн грн, право власності на які належить Державі Україна в особі Кабінету Міністрів України на праві господарського відання Державної іпотечної установи. Такі порушення мали місце в управліннях МВС 17 областей та центральному апараті міністерства.

Крім того, були й інші корупційні схеми в цьому напрямі. Зокрема, за укладеними договорами між ГУМВС у Київській області та ЗАТ ВПБФ «Атлант» на спорудження багатоквартирних житлових будинків на земельних ділянках ГУМВС передбачалася передача житла площею в розмірі 10 % загальної площі побудованих приміщень. Проте внаслідок невиконання забудовником договору недоотримано житла загальною площею 3 907,7 кв. м на суму 35,1 млн гривень. До того ж встановлено факт придбання наприкінці 2012 року в центрі Києва квартири площею 160 кв. м вартістю 3,2 млн грн для колишнього начальника міліції Київської області В. Б. Мазана. На це зайво витрачено понад 2,2 млн гривень.

 

Корупційні схеми діяли в усіх можливих варіантах, починаючи від ненадходження коштів до бюджету, переплат заробітної плати, зайвого списання пального на непрацюючий автотранспорт, недостач, і закінчуючи відвертими крадіжками.

Як підтвердження цьому, в ГУМВС у Київській області надання громадянам адміністративних послуг, пов’язаних з реєстрацією, перереєстрацією і зняттям з обліку транспортних засобів, протягом 2012–2013 років здійснювалось центрами надання послуг при УДАІ без оплати їх вартості, внаслідок чого Державний бюджет недоотримав коштів на загальну суму 13,6 млн гривень. У чиїх кишенях осіли такі кошти, наразі з’ясовує слідство. У цьому ж ГУМВС не підтверджено й видачі та списання бензину в кількості 364,3 тис. літрів на суму 3,3 млн гривень.

У ГУМВС у м. Києві встановлено недостачу бронежилетів та спеціальних засобів на загальну суму 2,7 млн грн, а одне з його приміщень було передано в оренду ПАТ «Брокбізнесбанк» за заниженою вартістю, внаслідок чого недоотримано понад 1,6 млн гривень.

УМВС у Чернівецькій області взагалі використано 3,8 млн грн на реконструкцію будівлі, яка не належала органам внутрішніх справ.

У Головному управлінні Державної міграційної служби в Одеській області надбавки стимуляційного характеру бухгалтерія нараховувала в максимальному розмірі без відповідних наказів. Загальна сума безпідставно нарахованих та виплачених коштів становить 5,4 млн гривень.

Унаслідок бездіяльності посадових осіб Департаменту Державної служби охорони недоотримано дивідендів за результатами діяльності АТ «Українська-страхова компанія» на суму 5 млн гривень.

Через те, що не застосовувались своєчасні заходи щодо впровадження відомчих систем аудіо- та відеоконференц-зв’язку,  щорічні втрати кош­тів становили понад 

1 млн гривень.

Крадіжки й незаконне витрачання коштів виявлено навіть у дитсадках. Зокрема, у дошкільному навчальному закладі «Казка» УМВС у Чернівецькій області встановлено факт привласнення бюджетних коштів бухгалтером ДНЗ «Казка» О. В. Мірош, яка зарахувала на свій картковий рахунок понад заробітну плату 96,7 тис. гривень. Також у цьому ж закладі встановлено незаконне витрачання коштів на загальну суму 361,3 тис. гривень.

Закупівлі в міністерстві взагалі проводились практично без конкуренції та за значно завищеними цінами. Наприклад, 2013 року МВС придбало 7,3 тис. костюмів для патрульних за ціною 755 грн, тоді як 2014-го такі костюми придбано за 570 грн за одиницю. Тобто сума перевитрат торік становила 1,3 млн гривень. Також того року було придбано черевики з високими берцями за 366 грн за одиницю, тоді як у поточному році такі ж самі закуплено за 305 грн – тобто перевитрачено 140 тис. гривень.

Навіть відомчі відзнаки 2013 року МВС придбало за ціною, що виявилася вищою за сьогоднішню майже втричі. Ліквідація такої схеми закупівлі дала змогу заощадити 528,8 тис. гривень.

 

Таке «подешевшення» предметів закупівель, незважаючи на зростання курсу іноземних валют, нині проходить майже по всіх напрямках. Зокрема, ціни на бланки посвідчення водія та свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів знижено зі 198 грн за одиницю до 114 грн за кожен бланк.

При цьому заходи щодо боротьби з тіньовими схемами під час проведення тендерних процедур уже мають свої результати і в умовах сьогодення, що особливо необхідним є з огляду на можливості заощаджувати значні суми, які надалі перерозподіляються для потреб АТО.

Важливу роль у системі міністерства мали б відігравати державні підприємства, які переважно створювалися з метою належної матеріальної підтримки органів та підрозділів внутрішніх справ. Натомість їхня діяльність спрямовувалася на збагачення керівників та їхніх покровителів у МВС.

Як наслідок, результатом роботи таких підприємств були суцільні збитки. Зважаючи на це, міністерство вже прийняло рішення про ліквідацію 25 % державних підприємств (сім з 30) і вживаються заходи щодо притягнення до відповідальності та заміни керівників, завдяки чому загальним результатом роботи на них за дев’ять місяців 2014 року став чистий прибуток на суму 2,3 млн гривень.

Крім того, за цей період підприємства, що перебувають у сфері управління МВС, збільшили вартість оборотних активів порівняно з дев’ятьма місяцями 2013 року на 1,2 млн грн та зменшили дебіторську заборгованість на 12,5 млн гривень.

Матеріали всіх контрольних заходів з ознаками зловживань направлено до відповідних слідчих підрозділів МВС та органів прокуратури. Робота в цьому напрямі триває.

 

Прес-служба МВС України

друкувати
Додати коментар

Інші статті