Субота, 12 грудня
громадсько-правовий тижневик
Тижневик « Іменем закону » та додаток « Моменти »
представляють об'єднане інтернет-видання imzak.org.ua
Рубрики Усі рубрики
Автобан
03/02/2010 12:40

Нове народження швидкісного трамвая

Трамвай в усьому світі переживає друге народження. За останніх 30 років знову відкрито трамвайні лінії у понад ста містах світу (загалом міст з трамвайним сполученням налічується більше 400).

Без нього не обійтись

Значний інтерес до трамвая повернувся завдяки його ефективності за порівняно низької вартості будівництва. Якщо брати, наприклад, метрополітен, то трамвай перевозить не набагато менше пасажирів (20-30 тисяч за годину, проти 60-70 в метрополітені). Проте вартість прокладання нових трамвайних ліній приблизно в 3-8 разів нижча, ніж для ліній метро, а їх швидкість і надійність сполучення та комфорт – майже на одному рівні.

У колишньому СРСР шпали для традиційного трамвая прокладалися, як правило, в загальному з автомобілями потоці і в заторах трамваї мало чим відрізнялися від звичайного тролейбуса чи автобуса. Проте в багатьох містах Європи (Ганновер, Кельн, Франкфурт, Штутгарт, Бонн, Порто та інші), а також в деяких містах США (Бостон, Філадельфія, Сан-Франциско, Ньюарк, Клівленд) спорудили підземні тунелі для ділянок трамвайних ліній у центрі міста. Це доводить, що за правильної організації руху трамвая, відсутності стороннього транспорту і пішоходів на коліях, трамвай засвідчує анітрохи не гіршу швидкість і надійність, ніж метрополітен.

Зниження шуму і вібрації під час проходження трамвая забезпечуються застосуванням сучасних конструкцій трамвайних колій, завдяки яким за кордоном трамвай називають найтихішим видом транспорту. Саме через це, а також його екологічність, він, серед усіх видів транспорту «найдбайливіше ставиться» до архітектурних пам’ятників. Відомо, що фасади будівель понад усе страждають від пилу і вихлопів автомобілів, що осідають на стінах, оздобленні і за негоди починають руйнувати їх. «Шкідлива вібрація трамвая» вже давно зведена нанівець завдяки сучасним технологіям і може даватися взнаки лише внаслідок явних порушень прокладання трамвайної колії.

Порівняння «швидкісного» і «традиційного» трамвая аналогічне порівнянню автомагістралей зі звичайними проїжджими частинами: вулицею всі їдуть зі швидкістю потоку, і лише на автомагістралі (якщо немає пробок) хороший автомобіль покаже, на що здатний.

Прокладання ліній Київського швидкісного трамваю почалося в 1975 році. Це була найперша лінія такого трамвая в СРСР. Її спорудження закінчилося за два роки.

У нашій свідомості словосполучення «швидкісний трамвай» викликає образ стрімкого трамвайного вагона, проте пересувний склад є другорядним чинником. Високу швидкість зазвичай забезпечує особлива організація лінії трамвая, що включає спеціальне облаштування доріг і станцій.

Таким швидкісний трамвай пам’ятають кияни
Незабаром ці вагони покотяться новими рейками

Незручність «звичайних» трамвайних ліній, що нині функціонують у столиці, в тому, що автомобілі заїжджають на покриті плитами дороги і часто блокують рух вагонів. Вагоноводи, остерігаючись раптової появи автомобілів і пішоходів на коліях, знижують швидкість руху, навіть за відсутності заторів. А ще саме залізничне полотно: подекуди воно страхає…

Від розмов - до справ

Уже менше ніж за півроку від Великої Кільцевої до Центрального залізничного вокзалу можна буде дістатися за 20 хвилин. Швидше за все так і буде, адже більшість робіт виконано, а строки не одноразово відтерміновувалися.

Так, спеціально для зменшення шуму та вібрації від руху швидкісного трамваю нові потяги облаштували збірними колесами із гумовими елементами, а рейки з’єднали сучасними пружними кріпленнями з гумовими підкладками – йдеться у повідомленнях від представників «Київпастрансу». Окрім того, весь рухомий склад швидкісного трамвая матиме фальш-борти. Ці конструкції прикриватимуть колеса вагонів і у такий спосіб послаблятимуть шум під час їхнього руху. До того ж довкола лінії швидкісного трамвая нині встановлюються шумозахисні екрани. Це унікальні конструкції, що розробили спеціально для Київського швидкісного трамваю.

Для скорочення часу стоянки, пропускання значного пасажиропотоку і забезпечення комфорту споруджуються навіси, отоплювані приміщення у поєднанні з об’єктами сервісу і торгівлі; встановлюються турнікети, інформаційні табло, підйомники на станціях з підземними переходами для інвалідів; протяжність платформи буде достатньою для одночасного прибуття 60-метрового трамвайного потяга.

Нові вагони європейського зразка київського оновленого швидкісного трамвая будуть практично безшумні, – коментують посадовці столичної держадміністрації – кабіна водія оснащена внутрішнім та зовнішнім відеонаглядом, вагон матиме кондиціонування. В усіх вагонах – 40% низьких підлог, що дозволить користуватися транспортом пасажирам з особливими потребами та скоротить час висадки і посадки. Також за словами можновладців, до Євро-2012 замінять весь рухомий склад на трамваї нового зразка.

Однак знову ж таки наш швидкісний трамвай можна буде назвати швидкісним умовно: його середня швидкість… – 36 км/год та й самі вагони не вражатимуть своїм виглядом, як, приміром, європейські аналоги.

 

Компанія Siemens представляє вагони Avanto і Combino Supra. Останні на сьогодні є найбільшими трамвайними вагонами в світі – довжина з’єднаного вагона з 6 секцій становить 53,4 метра
Вагони сімейства Citadis корпорації Alstom відрізняються високим рівнем гнучкості за рахунок використання оригінальних модулів
Bombardier представляє декілька сімейств рухомого складу, що розраховані на різні сфери застосування. Наймасовіше Flexity Outlook – багатосекційні вагони повністю з низькою підлогою

Земля, інвестори, технології...

До всіх цих слів можна постави знаки питання у контексті реконструкції лінії швидкісного трамвая. Усі земельні ділянки, що виділені для будівництва зупинок та прилеглого сервісу рішеннями Київради передаються в постійне користування КП «Київпастранс». А далі невідомо на яких умовах це підприємство самостійно залучає інвесторів. За «ширмою» вибираються підприємці, які будуватимуть свій бізнес на ласих територіях, більшість квадратних метрів, виділених під зупинки, займуть торгово-офісні центри. Поганого в цьому нічого немає, але чому б це не зробити прозоро, через конкурс? Тим паче, що охочих вкладати кошти в такі проекти в Києві вдосталь.

Насторожує й заява першого заступника міністра ЖКХ Олександра Мазурчака. За його словами, у результаті проведених перевірок виявлено, що «Київпастранс» здійснював будівництво, використовуючи несертифіковані залізобетонні шпали. При цьому не забезпечив необхідну зварку для їх термостійкості. Також стало відомо, що підприємство нераціонально використовувало бюджетні кошти при закупівлі будівельного устаткування.

Сергій Козуб, «Моменти»

 

друкувати

Коментарi

Усі коментарі
Додати коментар

Інші статті