Субота, 12 грудня
громадсько-правовий тижневик
Тижневик « Іменем закону » та додаток « Моменти »
представляють об'єднане інтернет-видання imzak.org.ua
Рубрики Усі рубрики
Автобан
05/06/2014 15:03

Увага: дорожні шахраї!

Побутує думка, начебто після запровадження обов’язкового страхування автоцивільної відповідальності шахрайства на дорогах чи так звані підстави відійшли в минуле. Проте практика засвідчує: й нині на автошляхах «працює» чимало спритників, які створюють умови для вчинення ДТП задля за­роб­ляння грошей на довірливих громадянах. Тож ми розповімо про найпоширеніші види дорожніх афер, про те, як поводитись у таких ситуаціях і як їх уникнути.

Підставити зад машини

Це найпростіша і, так би мовити, найдавніша схема. Її суть полягає в тому, що шахраї навмисно підставляють «корму» свого автомобіля та різко гальмують, щоб водій транспортного засобу, який їде позаду, не зміг вчасно зупинитися. Нерідко такі підстави вчиняють на слизькій дорозі та за містом.

Розрахунок пройдисвітів простий: зазвичай суди визнають вин­ним того, хто їхав позаду, мотивуючи це недотриманням безпечної дистанції руху. І аргументи на кшталт «машина попереду різко загальмувала без ніяких на те причин» навряд чи допоможуть. Про таку практику знають усі водії, і цим користуються аферисти. Вони настійливо пропонують вирішити питання без виклику Державтоінспекції та подальшої судової тяганини, вимагаючи гроші у «винуватця аварії». Здебільшого ті погоджуються заплатити.

А насправді потрібно обо­в’яз­ково викликати працівників ДАІ, щоб вони зафіксували всі обставини пригоди. Навіть якщо потім суд визнає жертву підстави вин­ною, то, відповідно до умов полісу автоцивілки, страхова компанія повинна буде відшкодувати збитки, завдані таким водієм іншим учасникам дорожнього руху. Крім того, є варіанти, коли можна не лише довести свою невинуватість, а ще й притягнути шахраїв до відповідальності. Приміром, якщо в машині встановлено відео­реєстратор, який записав перебіг подій, або якщо відгукнуться свідки аварії.

 

Пропусти мене!

В іншому варіанті ошуканці діють групою – двома або більше автомобілями. Один із них прилаштовується у «хвіст» жертві й починає удавати, що дуже поспішає – сигналить, блимає світлом, підпирає бампером. Зрештою, у водія-«черепахи» не витримують нерви й він намагається поступитися смугою. Саме в цей момент до нього раптово наближається інший транспортний засіб зловмисників, фактично підставляючи бік для удару. Справу зроблено: автомобіліст-невдаха вчинив ДТП, пошкодивши іншу машину під час зміни смуги руху. Отже, він – винуватець аварії.

Примітно, що насправді удару може й не бути, а от його характерний звук обов’язково пролунає. Річ ось у чому: шахраї деколи наперед завдають підставному авто пошкоджень, а під час зближення з транспортним засобом жертви просто вдаряють по ньому, наприклад, пластиковою пляшкою.

Було зіткнення чи ні – шокований водій навряд чи зрозуміє. Тим паче під час розмови комбінатори всіляко тиснутимуть на нього, погрожуватимуть розправою, лякатимуть серйозними зв’язками та судом. Щоб уникнути всіх цих проблем, «винний» повинен сплатити їм грошову компенсацію…

У цьому випадку також обо­в’яз­ково потрібно викликати ДАІ, навіть якщо «візаві» запевняють, що в них у друзях чи родичах мало не все керівництво міліції. Місце пригоди неодмінно мають оглянути експерти: якщо удару взагалі не було, лише фахівці зможуть зробити правильний висновок. Не забувайте й про свідків – можливо, у когось залишився запис аварії.

 

Чи варто обганяти?

Ще один різновид підстав – коли водія змушують піти на обгін у забороненому місці. Зазвичай такі схеми практикують на дорогах із двостороннім рухом, де є лише одна смуга руху в кожен бік, і між ними – суцільна лінія розмітки. Одна машина шахраїв тривалий час рухається з низькою швидкістю попереду «об’єкта», друга – позаду. Зреш­тою, кермувальник вирішує обігнати «тормоза» та, порушуючи ПДР, виїжджає на зустрічну смугу. Цієї миті тихохід додає газу, і жертва вимушена повернутись у свій ряд. Але там на неї чекає інше авто аферистів. Його водій пришвидшує рух – відбувається удар у бік. Як наслідок – ДТП, спричинене грубим порушенням Правил дорожнього руху.

Щоб не потрапити в таку халепу, насамперед, потрібно дотримуватися «дорожньої грамоти» та запастися терпінням: якщо лиходії зрозуміють, що їм не вдасться маніпулювати діями обраного жертвою, вони залишать його в спокої.

 

Схема «коробочка»

За цим сюжетом, ліворуч від машини «об’єкта» рухається дорога іномарка. Якоїсь миті вона імітує ривок у бік жертви. Інстинкт, підкріплений виглядом крутої автівки, змушує водія узяти правіше – туди, де його підстерігає ще один транспортний засіб шахраїв.

Щоб не стати здобиччю махінаторів, варто завжди стежити за дорожньою обстановкою не лише попереду, а й позаду машини, заглядаючи в дзеркала. Адже спочатку зловмисники придивляються до якогось з автомобілів і лише потім починають діяти. Найімовірніше, за цей час пильний кермувальник устигне помітити щось лихе та відреагувати. Приміром, зупинитись і пропустити підозрілі транспортні засоби.

Жалість коштує дорого
У попередніх схемах аферисти в основному залякують «винуватців», погрожують їм. Однак інколи пройдисвіти обдурюють автовласників, викликаючи в них… співчуття. Найчастіше такий сценарій застосовують у паркувальних зонах. Коли водій починає здавати назад, щоб виїхати з парковки, ззаду раптово з’являється машина – і відбувається незнач­не зіткнення. З удареної автівки виходить з виду інтелігентний хлопчина, який трохи не плаче: мовляв, його «ластівка» зовсім нова, та й взагалі вона не його, а батькова, тощо. Також «скривджений» кермувальник може виявитись інвалідом або дуже хворою людиною. Спочатку він тисне на жалість, а потім погоджується прийняти як сатисфакцію символічну суму. Відчуваючи за собою провину, жертва не викликає ДАІ й віддає «нещасному» гроші.
Здається, проблему вирішено, та ще й задешево. Але незабаром такі «бідолахи» починають телефонувати й вимагати доплати, погрожуючи звернутись у міліцію. Шантаж може тривати дуже довго – аж доки так званий винуватець ДТП сам не звернеться по допомогу до правоохоронців.
Подейкують, що ще кілька десятків років тому авторами цього ноу-хау стали безхатьки, які кидалися під колеса автомобілів заради місця під дахом – чистого лікарняного ліжка з гарантованим харчуванням. Нині «підставні» пішоходи ризикують своїм життям, сподіваючись на щедру компенсацію від автовласника. Адже як в Україні, так і загалом у світі покарання за наїзд на цих учасників дорожнього руху дуже суворе. Тому багато жертв таких «розводів» готові сплачувати будь-які гроші, щоб тільки не залучати до процесу працівників Держ­автоінспекції. Іноді вартість мовчання може сягати десятків тисяч гривень.
«Стрибунець» на заміській трасі
В основі цієї схеми – ефект несподіванки: водій аж ніяк не розраховує на появу пішохода там, де його не має бути. А аферист чекає «в кущах» автомобіль, що рухається на короткій дистанції від транспортного засобу попереду. За таких умов водій побачить пішохода останньої миті, і той зможе раптово кинутися на капот чи під колеса. При цьому ризик для життя хоч і є, але мінімальний, бо кермувальник різко знизить швидкість. Але травми гарантовані, а з ними – і відповідна компенсація.
Уникнути зустрічі з таким «стрибунцем» допоможуть дотримання безпечної дистанції руху й пильнування за дорожньою обстановкою.
Пішохідний перехід як стратегічний хід
Часто шахраї працюють групами, адже за допомогою напарників можна урізноманітнити тактичні прийоми. Один із варіантів групової підстави застосовують на наземному пішохідному переході. Машина комбінаторів із тонованим склом під’їж­джає до «зебри» й закриває собою огляд водію «обраного» транс­портного засобу. Тобто роблять так, щоб жертва не бачила пішохода, аж доки не доїде до переходу. Відтак пішохід вистрибне з-за прикриття авто спільників і втрапить під потрібні колеса.
Зазвичай у такому разі «потерпілий» починає кричати й корчитись від болю, щоб привернути увагу інших людей і деморалізувати «винуватця». Після закінчення вистави він запропонує розійтися мирно, звісно, за умови виплати йому певного «гонорару».
Щоб не наїхати на такого «актора», завжди треба зменшувати швидкість під час наближення до пішохідного переходу. Якщо якась автівка закриває огляд на «зебрі», варто зупинитись і почекати, доки вона продовжить рух.
Удар зліва
Також під час імітації ДТП на переході можливий варіант, коли «пішохід» підкрадається до машини зліва й різко стрибає на капот або удає удар об крило. Не варто сподіватися, що ви обо­в’яз­ково помітите такого афериста в бічному дзеркалі: коли водій проїжджає перехід, він зазвичай концентрує всю увагу на дорозі попереду себе. Аж раптом лунає звук удару – й біля машини вже лежить людина та голосно сповіщає всіх навколо про те, як їй боляче.
Після такого «наїзду» на місці пригоди нерідко з’являється добродій, який допомагає «потерпілому» й заявляє про готовність свідчити проти водія як грубого порушника ПДР. Інколи він навіть може зібрати й «завести» натовп, що ладен буде мало не лінчувати «бузувіра». У такій веремії «винуватець» готовий буде на все, щоб тільки вирішити проблему якнайшвидше й без залучення правоохоронних органів.
Найперше, що треба зробити в цій ситуації, – заспокоїтися. Відтак – викликати ДАІ та шукати справжніх свідків пригоди.
Андрій ЗАДОРОЖНИЙ,
м. Київ

друкувати
Додати коментар

Інші статті