Субота, 12 грудня
громадсько-правовий тижневик
Тижневик « Іменем закону » та додаток « Моменти »
представляють об'єднане інтернет-видання imzak.org.ua
Рубрики Усі рубрики
Автобан
03/11/2013 16:55

Порятунок з автомобільного полону

З-поміж країн Європи Україна вже тривалий час посідає одне з перших місць у сумній статистиці – за кількістю загиблих у дорож­ньо-транспортних пригодах. Одна з причин високої смертності на вітчизняних авто­шляхах – незнання водіями та пасажирами правил поведінки в екстремальних ситуаціях. Сьогодні ми озброїмо читачів «Моментів» такими знаннями, розповівши, як діяти, коли автівка занурюється у воду, якщо вона перекинулась або її дверцята заблокувалися всупереч бажанню.

 

Транспортний засіб перекинувся

Якщо ви були пристебнуті пасками безпеки, а автомобіль рухався з помірною швидкістю, то, найімовірніше, під час його перекидання ви не дістанете значних ушкоджень і зможете самостійно вибратися назовні. Робити це потрібно швидко, адже залишатись у машині, яка лежить на даху, небезпечно: унаслідок витоку бензину вона може зай­нятися. Рятуватись у такому випадку теж треба з розумом – щоб не нашкодити собі.

 Перед тим, як відстебнути пасок безпеки, спробуйте зафіксувати себе, щоб уникнути падіння. Найліпший спосіб – упертися передпліччям у стелю.

 Відтак намацайте на грудях пасок безпеки, просуньте під нього руку й рухайтеся до замка. Так ви зможете найшвидше його знай­ти й при цьому помилково не відстебнути чийсь інший.

 Відстебнувшись, обережно опустіться вниз, спираючись на передпліччя. Якщо треба, допоможіть іншим відстебнутись і безпечно опуститися.

 Якщо замок заклинило, то пасок доведеться розрізати. Приміром, у ручках молотків для аварійного розбивання скла закріп­люють спеціальне лезо. Інструмент зроблено так, що розріз можна зробити однією рукою.

 Коли авто лежить на даху, відчинити дверцята, найпевніше, не вдасться, тож вибиратися треба через вікна. Якщо з певної причини всі стекла залишилися цілими, розбивайте найбільше й вилазьте.

 Вибравшись із машини, допоможіть іншим. Першими діставайте дітей. Якщо їх кілька, то спочатку старших: вони допоможуть дістати менших.

 

 Викличте міліцію й швидку допомогу. Навіть якщо водій та всі пасажири неушкоджені й не скаржаться на стан здоров’я, присутність медиків усе одно не завадить. У стані шоку людина може не відчувати, що травмована. Якщо треба, надайте першу допомогу постраждалим.

Машина потрапила у воду

Сталося лихо. Водій із якихось причин не впорався з керуванням і автомобіль опинився у воді. Проте, це не привід панікувати. Вибратися з машини не складно. Головне – знати, що робити та в якій послідовності.

 Передусім, потрібно заспокоїтись і тверезо оцінити ситуацію. Це непросто, але можливо. Пам’я­тайте: цієї миті від вашого самоконтролю залежить ваше, а часом і не тільки ваше, життя. Паніка штовхає людину на необдумані вчинки. До того ж вона може спричинити кисневе голодування мозку, внаслідок чого сповільниться швидкість реакцій.

 Рятуватися потрібно відразу – щойно транспортний засіб опинився у воді. Вибратися з нього можна через двері або вікна. Як­що автівка зануриться у воду до рівня, вищого за подушки крісел, відчинити дверцята вам уже не вдасться: тиск води ззовні знач­но перевищує тиск повітря в салоні.

 Коли відчинити дверцята неможливо, опускайте або вибивайте скло. Доки вода не піднялася до рівня вікон, спробуйте їх опустити. Електросклопідйомники не одразу виходять з ладу, вони можуть працювати ще кілька хвилин після потрапляння машини у воду.

Найкраще розбивати скло спеціальним молотком або якимось іншим важким інструментом. Якщо нічого такого під рукою немає, можна зняти підголівник і вдарити у віконце його металевою ніжкою. Ліпший варіант – використати ніжку як важіль: просунути її в щілину між гумовим ущільнювачем і склом та потягнути на себе. Скло має тріснути. (Детальніше про розбивання автомобільних стекол ми розповімо в окремому розділі.)

 Пам’ятайте: після того, як скло розіб’ється, усередину хлине потік води впереміш зі скалками. Відверніть обличчя, прикрийте очі.

 Якщо ви не можете розбити скло, зачекайте, доки машина пов­ністю зануриться й тоді спробуйте відчинити дверцята – вони мають «піддатися». Не намагайтеся зробити це раніше: тиск усередині й зовні має зрівнятися.

 Під водою орієнтуйтесь за бульбашками повітря: вони зав­жди підіймаються вгору.

 Якщо в машині, окрім вас, є інші люди, повідомте їм, що ви знаєте, як діяти. Заспокойте їх та чітко вкажіть, кому й що потрібно робити.

 Якщо в автівці кілька людей і ви маєте інструмент для розбивання скла, вибивайте заднє скло. Воно загартоване, тому розсип­леться так само, як і бічні. У лобовій частині встановлюють триплекс – два чи більше органічних або силікатних стекол, з’єднаних між собою спеціальною полімерною плівкою, – який можна вий­няти тільки цілим листом.

 Вибравшись з автомобіля, допоможіть іншим – але тільки тоді, коли вам вистачає повітря. В іншому разі спливіть на поверхню, віддихайтеся й лише потому пірнайте, щоб визволити інших.

 

 Щойно ви виберетеся з води, негайно викликайте «швидку» й міліцію. До прибуття медиків надайте першу допомогу тим, хто її потребує.

Заблокувалися дверцята

Інформація про способи розбивання автоскла може стати в пригоді власникові «залізного коня» в різних ситуаціях – не лише в разі ДТП або падіння машини у воду. У сучасних автомобілях різноманітні системи й датчики стежать за тим, щоб дверцята не зачинилися попри бажання власника. Однак, як засвідчила практика, людина здатна збити з пантелику будь-яку розумну автоматику. Приміром, пересісти на пасажирське крісло, заблокувати водійське місце і, не перевіривши наявність ключів у кишені, зачинити дверцята. А потім мучитися запитанням: що робити далі?

У такому разі варіантів три:

 Попросити когось принести запасні ключі.

 Викликати спеціальну службу допомоги.

 Розбити скло.

Звісно, перший варіант найкращий, але іноді неможливий через низку причин. Наприклад, ви перебуваєте в іншому місті або просто не знаєте, де лежить другий комплект ключів.

У другому – вам відчинять автівку без зайвих пошкоджень, але при цьому попросять грошей. Залежно від складності замка та марки машини ціна питання може варіюватися від 150 грн до 2 тисяч. Тож, перед тим, як викликати майстрів, дізнайтеся вартість їхніх послуг і переконайтеся, чи маєте потрібну суму. Зазвичай, у кредит такі компанії не працюють. Окрім відсутності грошей, на заваді приїзду фахівців може стати й ваше місце перебування: наприклад, ви «застряг­ли» у глухому лісі. А ще – може виявитися, що ви не в змозі зателефонувати з технічних причин.

Тоді залишиться тільки останній варіант – розбити скло. Зауважмо, що він – не найдорожчий, а інколи навіть значно дешевший за послуги легальних злом­ників (звісно, якщо ви не вибиватимете лобове чи заднє скло).

Розбити автомобільне скло не так просто, як може одразу здатися. Долонею, ліктем або дере­в’я­ною палкою впоратися з ним нав­ряд чи вдасться, адже воно міцніше за будь-яке інше, а тим паче якщо проклеєне тонованою плівкою.

 

Якщо вам треба розбити скло, а ви не маєте спеціального молотка, то в пригоді стануть свічка запалення, викрутка, керамічна чашка, камінь, напилок тощо. Однак, відшукавши якийсь із цих предметів, не варто одразу гатити ним по склу. Спочатку убезпечте себе від можливих травм. Зокрема, одягніть рукавички або обмотайте руки шарфом, ковдрою чи будь-яким шматком тканини. Тільки тоді беріть «знаряддя праці» та розпочинайте «роботу». Пам’ятайте: загартоване скло, що його встановлюють в автомобілях, перебуває під залишковою напругою. У кожному склі є точка, удар в яку призводить до миттєвого руйнування всієї поверхні. Тому фахівці рекомендують завдавати методичних ударів від центру скла до краю через рівні проміжки. Робити це потрібно вістрям наявного інструмента, а якщо у ваших руках керамічна чашка, то нижньою її частиною, де немає емалі. Якщо скло тоноване, то після удару в потрібне місце всю його поверхню вкриє «павутина», і треба буде ще розрізати плівку.

Андрій ЗАДОРОЖНИЙ, м. Київ

друкувати

Коментарi

Додати коментар

Інші статті