П'ятниця, 11 грудня
громадсько-правовий тижневик
Тижневик « Іменем закону » та додаток « Моменти »
представляють об'єднане інтернет-видання imzak.org.ua
Рубрики Усі рубрики
Соціум
01/09/2013 18:46

Диксиленд у донецькому стилі

Музика створює настрій, вона здатна змінити вектор думок, занурити людину у світ навіюваних мелодією чи піснею споминів, образів. Не погрішимо проти істини, якщо скажемо: найбільш універсальним, перевіреним віками – в годину війн і миру, у час радощів і смутку – засобом потужного пси­­хо­емо­цій­ного впливу була оркестрова, зокрема духова музика. Попри усталену думку, що пік популярності так званої садової музики припав на ХІХ – початок ХХ століть, навіть зараз, у добу поп­си й треш-металу, духові оркестри не просто залишаються живими на втіху пенсіонерам, вони є доволі модерновими колективами. Один із таких колективів – естрадний оркестр міліцейського главку Донеччини, що цього року святкує своє 20-ліття.

Повний комплект універсалів

Усі ці роки згаданим гуртом незмінно керує головний диригент, лауреат низки творчих конкурсів, підполковник міліції Володимир Далакішвілі. Очолюваний ним оркестр виховав таких зірок, як лауреати багатьох всеукраїнських і міжнародних конкурсів та фестивалів солісти В’ячеслав Козак, Анастасія Катаєва, Вадим Востріков, Юлія Макаревич. Відома вокалістка Державного академічного оркестру «Радіо Бенд Олександра Фокіна» Олена Шарун, стихія котрої – сучасний джаз, під час навчання в Луганському коледжі культури та мистецтва співпрацювала з донецькими міліцейськими музиками, близькими їй по духу. До речі, на нещодавньому міжнародному конкурсі-фестивалі мистецтв у Москві «Відкрита Європа – Відкрита планета», в якому взяло участь близько 3 тис. осіб із 17 країн, дует українських красунь Катаєвої і Макаревич виборов другу премію завдяки своєму яскравому виступу. Цьому ж дуету аплодували численні глядачі міжнародного фестивалю «Яскрава країна», що проходив у Ялті торік, а журі оцінило талановитість дівчат заслуженим гран-прі. Примітно, що Юлія успішно брала участь у кількох шоу-проектах, зокрема була найкращою на регіональному фестивалі ім. Євгена Мартинова, виходила у фінал телепроекту «Шанс», а от Настя має помітні досягнення як учасник джазових фестів. Хорошою ж традицією останніх літ став щорічний випуск оркестром власного диску.

Нині згаданий гурт об’єд­нує 25 музикантів – як висловився Володимир Далакішвілі, це «повний комплект взаємозамінних універсалів широкого профілю з чудовою консерваторською освітою». Загалом вихованців оркес­тру можна зустріти в колективах не лише України, а й Білорусі та Росії. І недаремне, бо Володимир Геуркович не стримує нічиєї творчості – кожен повинен розвиватися, вдосконалюватись як професіонал та артист, відкриваючи в собі нові «пласти» й потенціали.

– Деякі мої колеги-керівники надто ревно ставляться до спроб підлеглих самотужки вибитися в люди, знайти своє місце в такій непростій справі, як шоу-бізнес, – зауважує диригент. – Доходить до конфліктів, особливо коли артист має талант, а виступає в якійсь глушині. У нас же не кріпосний оркестр, а колектив, де чимало студентів, молоді проходить неабиякий вишкіл. Потім усі вони, де б не працювали, згадують, що починали кар’єру в міліцейській естраді.

Пощастило з керівниками

У липні 1993-го нарешті збулася мрія тодішнього очільника УМВС регіону Станіслава Гавриленка (нині покійного), який буквально марив ідеєю створення оркестру донецької міліції. Задум вдалося реалізувати за рахунок облбюджету. А доти на свої заходи (стройові огляди, урочистості тощо) правоохоронці запрошували різні гурти – з військового політучилища, шахти ім. Засядька та інших структур. Посаду керівника ансамблю запропонували Далакішвілі.

– До того, як мене «переманили» в міліцію, я був заступником диригента оркестру Донецького вищого військово-полі­тичного училища, – згадує Володимир Геуркович. – Починали все з нуля: ні людей, ні приміщення, ні інструментів. Проте я дав слово: до Дня міліції зібрати колектив, зігратись і продемонструвати щось гідне уваги. Спершу наше музтовариство було невеличким. Проте завдяки тому, що в Донецьку є культ­просвітучилище та консерваторія, до того ж багато військових музикантів поверталися в Україну, шукаючи, де б дослужити до пенсії, штати вдалося заповнити відносно швидко та якісними кадрами. Щоправда, усіх треба було атестувати, а перед тим, як і належить, пропустити крізь сито спецперевірок. Уже на концерті з нагоди другої річниці української міліції ми виступали як повноцінний духовий оркестр.

Поки тривали бюрократичні процедури й «вибивання» кош­тів, перші музиканти оркестру користувалися власними інструментами або брали їх в оренду. Бувало й так, що керівник власним коштом винаймав музикантів з інших оркестрів. Але кінцева мета була варта того. Лишень коли УМВС упевнилося, що не помилилося з рішенням щодо власного оркестру, розпочався процес закупівлі інструментів, розвиток гурту. З часом усе налагодилося: сформувалися виконавський «кістяк» та репертуар, навіть з’явилися «коронні фішки». Колектив здобув славу музичного гурту, що несе культуру в органи внутрішніх справ і не тільки. Адже звичною практикою стали виступи міліцейського оркестру в парках Донецька й міст краю, на різноманітних важливих громадських заходах. Приміром, цьогорічну новорічну програму в міськ­держ­адміністрації довірили скласти й втілити в життя саме йому. Без участі оркестру були б не такими видовищними й традиційні показові виступи «Беркута», «Сокола», вибухотехніків, кінологів.

– У деяких областях оркес­трантів змушували виходити на патрулювання в складі нарядів – буцімто вони тільки штани протирають і нічого, окрім музикування, не роблять. Мовляв, навіщо мені твої труби з барабанами? Краще йдіть правопорядок наводьте, відпрацьовуйте міліцейську зарплатню. А от нам просто пощастило з керівниками, – наголошує Володимир Далакішвілі. – Справа в тім, що більшість із них були і є дуже обдарованими особистостями. Приміром, генерал Гавриленко грав на баяні, Селезньов любив саксофон, а Малишев взагалі естет, який не пропускає жодної театральної прем’єри чи мистецького заходу. Володимира Степановича я бачив на джазових фестивалях, на концерті Кубанського козачого хору. Клюєв грав на гітарі, колишній перший заступник начальника главку, а нині очільник ДНДЕКЦ МВС Жидков – на скрипці... А Віктор Борисович Дубовик навіть вичитував тексти пісень усіх музичних дисків, які ми випускали за його каденції. Честь і хвала керівникам, котрі поважають нашу справу!

 

Розширюючи «горизонти»

Спершу оркестр репетирував в актовому залі СІЗО № 5, бо тоді пенітенціарна система входила до складу МВС, а іншого належного приміщення не було. Коли гурт відзначав п’ятиріччя, артист і шоумен, а натепер директор Центра культури та мистецтв МВС України Віталій Челканов жартома назвав колектив «заслуженим камерним оркестром». Квартирували й у меблевому комбінаті – словом, витримали випробування численними переїздами. 2004-го музики перебралися під дах колишнього музею главку, що отримав нове приміщення. Міжнародне виз­нан­ня оркестр здобув, коли відома співачка із США Аїда Ведіщева запропонувала міліцейському «бенду» забезпечити музичний супровід її виступу на концерті в Донецьку в 1995-му.

– Ми розуміли: не варто обмежувати свій потенціал винятково духовою музикою, потрібно розширювати творчі горизонти, створювати естрадний оркестр, бенд, вокальний квартет, диксиленд, – каже співрозмовник. – Інакше, виступаючи з незмінним репертуаром, за ці роки просто всім набридли б. Нині в регіоні ми у своїй професійній «ніші» – лідери. З суто міліцейського наш гурт перетворився на оркестр, що працює для всього народу: обслуговуємо різноманітні заходи в регіоні, аж до народних гулянь. Уявіть собі весняний чи осінній парк, і там вживу лунає духова музика… Це блаженство, такий собі десерт для старшого покоління і справжнє відкриття для онуків-пра­вну­ків.

 

Геннадій КАРПЮК, 

«Моменти».

 

Фото Олега ПЕРЕВЕРЗЄВА

друкувати

Коментарi

Додати коментар

Інші статті