П'ятниця, 11 грудня
громадсько-правовий тижневик
Тижневик « Іменем закону » та додаток « Моменти »
представляють об'єднане інтернет-видання imzak.org.ua
Рубрики Усі рубрики
Соціум
21/02/2013 21:35

Замах на... мораль?

Державна структура, яка веде боротьбу проти розбещеності дітей і молоді, може припинити своє існування. Про це свідчить законопроект № 2142, який передбачає ліквідацію Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі. 

Під приводом «дублювання»

Майже десять років тому було ухвалено Закон України «Про захист суспільної моралі», у якому визначено відповідні функції десяти міністерств і відомств: Мінкультури, Мінохорони здоров’я, Мінюсту, Міносвіти, МВС, Генпрокуратури, Державної митної служби, Держкомітету телебачення і радіомовлення, Національної ради з питань телебачення і радіомовлення, а також Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі (НЕК ЗСМ). Нині від послуг саме цієї держструктури хочуть відмовитися. Таким чином, ст. 20 Закону пропонують викласти в новій редакції: «Ініціювати проведення експертизи мають право державні і громадські організації, фізичні та юридичні особи, виробники і розповсюджувачі продукції, що звернулися з офіційним зверненням. Для проведення експертної оцінки та одержання висновку щодо відповідності продукції вимогам законодавства подаються заява, продукція сексуального чи еротичного характеру та платіжне доручення про оплату проведення експертизи».

Як випливає із законопроекту № 2142, НЕК ЗСМ дублює повноваження Мінкультури, Держкомітету телебачення і радіомовлення та Національної ради з питань телебачення і радіомовлення, «що в кінцевому результаті спричинило непорозуміння між цими органами».

На цьому наголошується в тексті пояснювальної записки: «Так, частиною першою статті 15 Закону «Про кінематографію» визначено, зокрема, що право на розповсюдження і демонстрування національних та іноземних фільмів на всіх видах носіїв зображення надається суб’єктам кінематографії центральним органом виконавчої влади у галузі кінематографії. Документом, який засвідчує це право та визначає умови розповсюдження і демонстрування, є державне посвідчення на право розповсюдження і демонстрування фільмів. Водночас, частиною восьмою статті 13 Закону «Про захист суспільної моралі» передбачено, що кінотеатри, ві­део­салони, відеозали мають право публічного демонстрування кіно-, аудіо-, відеопродукції сексуального чи еротичного характеру лише за наявності позитивного висновку Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі, ліцензії та інших необхідних документів, визначених чинним законодавством».

Далі в пояснювальній записці йдеться про те, що необхідні заходи (пов’язані з негативним впливом аудіо- і відеопродукції) здійснює Національна рада з питань телебачення і радіомовлення, а також Держкомітет телебачення і радіомовлення. Такі аргументи на перший погляд здаються переконливими, але...

 

Батьки б’ють на сполох

Спроба ліквідувати Нацкомісію викликала негативну реакцію в нашому суспільстві. Про це свідчить лист-звернення до глави уряду та спікера парламенту від громадського об’єднання «Батьківський комітет України».

У цьому листі скаржники виступають проти ухвалення документа № 2142: «Зазначеним законопроектом передбачено ліквідацію Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі (далі – НЕК), що є неприпустимим і загрожує національній безпеці України. В умовах моральної деградації суспільства, духовного занепаду і пропаганди антисімейних цінностей держава взяла на себе священний, почесний обо­в’язок щодо зміцнення авторитету сім’ї, захисту права дітей на безпечний інформаційний простір, права кожного члена суспільства на повагу до його релігійних і моральних переконань (згідно зі 

ст. 51 Конституції та ст. 5 Сімейного кодексу). Держава встановлює відповідальність за порушення прав і законних інтересів дитини, заподіяння їй шкоди (ст. 4 Закону «Про охорону дитинства»). Саме діяльність НЕК як державного позавідомчого експертного і контрольного органу спрямована на підвищення культурного рівня та духовності українського народу. Ліквідація НЕК призведе до відсутності персональної відповідальності за виконання згаданих вище положень закону, що спричинить юридичний дисбаланс правового регулювання у цій сфері, коли реально існуюча норма закону фактично жодним чином не буде забезпечена авторитетом держави, а отже буде проігнорована...».

Стурбованість «Батьківського комітету України» може слугувати ще одним фактом на підтвердження небажання українських громадян змиритися з поширенням явищ, які негативно впливають на дітей і молодь. Принагідно зазначимо, що протягом 2012 року до Нацкомісії надійшло 970 листів-звернень від громадян та організацій, у яких містилися скарги на пропаганду насилля й розбещеності в інформпросторі. Порівняно з минулим роком кількість таких скарг зросла вдвічі, а з позаминулим – у чотири рази.

Особливу небезпеку глобальний інформаційний простір становить для найуразливіших верств суспільства – дітей та підлітків (що зумовлено безконт­рольним переглядом ними телепередач, прослуховуванням радіо, мобільним контентом і мережею Інтернет). Саме тому перед українською державою постають нові завдання, які пов’язані з аналізом інформпродукції та її впливом на моральний стан суспільства, наповненням бази даних (каталога) на всі види продукції сексуального характеру та продукції з елементами еротики й жорстокості.

На жаль, ще залишаються невирішеними питання про затвердження єдиних критеріїв визначення ознак продукції, що пропагує культ насильства, національну і релігійну ворожнечу, неповагу до національних і релігійних святинь. Одна з причин – недостатність фінансування державних програм, які потрібно реалізувати в повному обсязі (згідно з вимогами Закону України «Про захист суспільної моралі»).

 

Вульгарні акти в «Акті»

Уперше про можливість ліквідації НКЕ повели мову ще два роки тому, коли вийшов Указ Президента України № 1085 (від 9 грудня 2010 р.) «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади». Саме тоді й був проголошений курс на адмінреформу та відмову від структур, які дублювали одна одну. 

Проте Нацкомісію тривалий час не турбували. Причина очевидна: з десяти державних відомств (які за чинним законодавством займаються «моральними» питаннями) найефективнішими є лише два – Міністерство внутрішніх справ (яке бореться з порушенням законів у сфері аудіо- і відеопродукції) та Національна експертна комісія з питань захисту суспільної моралі (займається детальним аналізом вітчизняного інформпростору).

Свідченням дієвості НЕК є «Звіт про діяльність Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі», який охоплює період з 1 січня по 31 грудня 2012 року. У цьому документі (опублікованому на сайті НЕК за підписом її голови Василя Костицького) йдеться про те, що торік Нацкомісія ухвалила понад 240 рішень, з яких 67 – мають інформаційно-аналітичний та правовий характер (щодо виявлення елементів насильства і жорстокості в аудіовізуальній, електронній та іншій продукції), 126 – пов’язані з експертними дослідженнями щодо дотримання моральних норм і 49 – з негативною інформацією (пропаганда культу насильства й жорстокості, національної та релігійної ворожнечі, неповаги до національних і релігійних святинь, порнографії, фашизму та неофашизму).

У зв’язку з цими порушеннями Нацкомісія торік надіслала близько однієї тисячі інформаційних листів відповідним суб’єктам господарювання, контрольним та правоохоронним органам (для розгляду у межах компетенції). Окрім того, представники НЕК провели комплекс заходів разом з Управлінням боротьби з кіберзлочинністю МВС України в Київській області: спільними зусиллями припинили функціонування понад 15 вебсайтів (через які розповсюджувався протиправний контент), а також вилучили три одиниці серверного обладнання, що використовувалися з протиправною метою.

За рішенням Нацкомісії № 7 (від 06.09.2012) були проведені експертні висновки, пов’язані з відео­записами видовищних заходів у нічному клубі «Бінго», ресторані «Кабаре-pirates» і ТОВ «Концертна Агенція «Аншлаг»» (ці матеріали були взяті для використання у роботі Управління карного розшуку МВС України в місті Києві). А після завершення гарячої лінії «Збережемо духовність» Нацкомісія направила припис до теле­радіо­компанії «Студія 1+1» з приводу образи релігійних почуттів християн у сюжетах телепередачі «Велика різниця по-українськи».

Ще одне правопорушення виявлено під час виставки «Апокаліпсис та Відродження», яка проходила у філії Київського національного музею російського мистецтва «Дитяча картинна галерея»: після втручання НЕК демонтували апаратуру, за допомогою якої демонструвався анімаційний фільм «Акт». Як з’ясувалося, «кіношники» показували еротичні зображення та вульгарно-натуралістичні сцени статевого акту, тобто діяли всупереч вимогам Закону «Про захист суспільної моралі» (про заборону випуску продукції порнографічного характеру).

 

Атака «акул» медіа-бізнесу

Як і очікувалося, активна діяльність Нацкомісії викликала невдоволення з боку «акул» медіа-бізнесу. Про це, зокрема, свідчить круглий стіл, нещодавно організований у приміщенні Укрінформу представниками інтернетасоціації України, Асоціації телерадіомовників та Індустріального телевізійного комітету.

Згадані учасники спочатку обіцяли обговорити доцільність законопроекту № 2142, але потім обмежилися проведенням прес-конференції, під час якої поширили неправдиву інформацію про те, що нібито НЕК зловживає цензурою та «грішить» утисками свободи слова. У відповідь на ці закиди представник Нацкомісії Володимир Корнелюк спростував неправдиві відомості, а члени Науково-консультативної ради НЕК Герой України Юрій Мушкетик і письменник Олег Чорногуз на знак протесту залишили прес-конфе­ренцію.

Хто ж проводитиме відповідну експертизу, якщо Нацкомісію ліквідують? Це зворушливе запитання поставив перед присутніми координатор громадської організації «Наша Земля» Ігор Гурчик. Проте чіткої відповіді він так і не отримав. У свою чергу, член НЕК вчений-політолог Оксана Рублюк нагадала, що за останній рік різко зросла кількість скарг-звернень з боку громадян, які стурбовані занепадом моралі.

Про складну «моральну» ситуацію в Україні свідчать і соцдослідження, проведені компанією «Research & Branding Group» упродовж 2008-2012 років. Згідно з опитуваннями, 76 відсотків українців не почуваються захищеними від насильства. Головна причина жорстокості, на думку респондентів, полягає у відсутності системи цінностей і належного виховання, а також у загальному занепаді моралі. Як стверджують опитані громадяни, в українському інформаційному просторі домінує негативна інформація, а тому ЗМІ повинні повною мірою усвідомлювати свою відповідальність за психологічний стан суспільства і більш виважено підходити до стилю і характеру подачі інформації.

З огляду на тривожні тенденції постає досить серйозна проблема: як виховувати морально здорову особистість, коли під час так званого прайм-тайму на телеекранах рекламується вино-горілчана продукція, демонструються уривки фільмів із елементами еротики, насильства та жорстокості? Чи зможуть батьки самотужки протистояти такому водопаду розбещеності? На жаль, про це ініціатори «антиморального» законопроекту чомусь не подумали.

Валентин КОВАЛЬСЬКИЙ, м. Київ

друкувати

Коментарi

Усі коментарі
Додати коментар

Інші статті