Субота, 12 грудня
громадсько-правовий тижневик
Тижневик « Іменем закону » та додаток « Моменти »
представляють об'єднане інтернет-видання imzak.org.ua
Рубрики Усі рубрики
Автобан
15/01/2010 15:48

Без інспектора, але з євро протоколом

В українських автомобілістів невдовзі з’явиться можливість оформлювати дорожньо-транспортні пригоди без участі ДАІ. Багатьом відома ситуація: лише подряпина на крилі, а нічого не поробиш, потрібно чекати інспекторів для складання протоколу про ДТП. І дуже часто трапляється, що на дорозі утворюється затор, від якого непереливки всім, і тим же вартовим доріг, які змушені виїжджати на кожне зіткнення. А щоб дістатися до місця аварії, потрібно іноді годину-другу змарнувати. Тим часом учасники руху, згадують про себе недобрим словом винуватців ДТП…

Наприкінці 2009-го парламентський Комітет із питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності рекомендував Верховній Раді України прийняти за основу проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування повноважень під час оформлення матеріалів ДТП». У законопроекті народного депутата Юрія Прокопчука передбачається, що функції ДАІ у разі відсутності травмованих та загиблих, а також великих збитків за наслідками ДТП, мають виконувати аварійні комісари, в цілому по країні їх необхідно понад 5 тис. От тільки чи стануть комісари менш довгоочікуваними, ніж даішники? Навряд чи... Швидше за все, якщо ця норма не буде вдосконалена, то учасникам ДТП доведеться, як і раніше, по кілька годин чекати на прибуття вже не інспектора ДАІ, а аварійного комісара.

За чинними нормами закону, у разі виїзду на місце ДТП аварійний комісар збирає пояснення учасників аварії, фіксує пошкодження транспортних засобів, складає схему дорожньої пригоди, консультує її учасників про порядок звернення до страхової компанії і так далі. Однак подальші дії з визначення порушника ПДР здійснюють працівники ДАІ зі складанням відповідних матеріалів, за результатами яких суд визначає винуватця ДТП, притягаючи його до адміністративної відповідальності.

У майбутньому, аби утримувати великий штат компетентних, юридично підкованих комісарів, потрібно підвищувати ціни на послуги страхування, – кажуть представники страхових компаній. Проте вихід є: щоб уникнути стрибка цін, адже, закон у цілому поки що приймати ніхто не збирається, перше його читання – це лише форпост для змін – потрібно доповнювати його, а разом з тим змінювати деякі статті КУпАП. ДДАІ зокрема говорить про корегування ст. 124 Адмінкодексу. Моторно-транспортне страхове бюро прагне, аби процедуру оформлення спростили до мінімуму (без «об’язаловки» для комісарів), а допоможе в цьому впровадження так званих європротоколів. Що це таке, розповімо детальніше.

Якщо в учасників ДТП не виникає розбіжностей щодо того, хто винуватець аварії, й останній визнає свою провину, тоді водії на місці заповнюють бланки сповіщення про ДТП (у них мають бути викладені загальне бачення обох учасників щодо ДТП і його схема). Відтак європротокол має бути направлений у страхову компанію в триденний термін. У страховиків же буде 3 місяці, щоб урегулювати страховий випадок і зробити виплату. Важливий момент: під час оформлення бланків про ДТП інформація в одному з них повинна повністю відповідати даним в іншому. Вся тяганина щодо документального підтвердження лягає на плечі винуватця, його страхового представника, що значно полегшує «життя» тому, хто в аварії не винен. Ще однією вагомою причиною впровадження європротоколів є бажання максимально наблизитися до європейського досвіду управління справами у сфері страхування. І особливо це виявляється на тлі наближення до проведення чемпіонату Європи з футболу Євро-2012. Велика кількість транспортних засобів, їх водіїв із країн Євросоюзу потребуватимуть цивілізованого врегулювання страхових пригод у разі їх виникнення, що і буде досягатися на дорогах України завдяки звичній європейській практиці.

Досвід зарубіжжя засвідчує, що обов’язкове страхування у деяких країнах успішно діє вже понад 60 років як, наприклад, у Франції. Загалом же там існує лише один вид страхування, тому всілякої плутанини, пов’язаної з вибором послуги менше. Різниця лише в ціні на поліс. Це зроблено для того, щоб уникнути махінацій з боку несумлінних водіїв, або знизити ризики виплат у випадку з тими, хто кермує невміло. Та й у самих водіїв вибору більше: звернутися до фірми, так би мовити, з іменем чи до новачка, або на яку ціну погодитися.

Без ризиків, звичайно, не обійтися, шахраї, немов «риба-прилипала» є у кожній сфері діяльності, а протидія їм – сучасне дієве законодавство з перспективою «канікул» на нарах. Першочерговим заходом у боротьбі з закононелюбами були і залишаються превентивні методи. Так, вітчизняні страхові компанії нині намагаються створити загальну базу з виплат постраждалим, аби відстежувати можливі прояви махінацій. Такий запобіжний захід унеможливить наживу шахраїв коштом сумлінних клієнтів. Є прогнози, що потрібна база даних з’явиться уже в першому кварталі цього року.

Сергій Козуб, «ІЗ»


друкувати

Коментарi

Усі коментарі
Додати коментар

Інші статті