Субота, 12 грудня
громадсько-правовий тижневик
Тижневик « Іменем закону » та додаток « Моменти »
представляють об'єднане інтернет-видання imzak.org.ua
Рубрики Усі рубрики
Автобан
20/11/2012 21:06

«Гарпун» б’є без промаху

Майже дві третини ДТП, зокрема з тяжкими наслідками, у яких постраждали люди, стаються в Україні через перевищення транспортними засобами встановленої швидкості руху та недодержання ними безпечної дистанції пересування. Напевно, ця проблема існує відтоді, коли людство пересіло з візків із кінною тягою на потужніші й прудкіші «самокатні коляски». Далеко не всіх любителів поїздок із вітерцем здатні «угамувати» страшні видовища аварій на дорогах, чималі штрафи чи громадський осуд. Проте правоохоронці й фахівці з безпеки автошляхів постійно переймаються тим, як хоча б мінімізувати можливі наслідки такої от некоректної гри автомобільними «м’язами» й прищепити нашим водіям хороші манери поведінки на українських дорогах.

 

Водійське «обліко морале» таки варто покращити

Мабуть, упевненість у тім, що українці – не безнадійні двієчники і їх можна перевиховати, лишень треба знайти прийнятний підхід, надихнула вітчизняних інженерів та даївців спільно розробити та впровадити нову технологію контролю за безпекою доріг. «Гарпун» – таку назву має комплекс із вимірювання швидкості автотранспорту. Це чергова спроба автоматизувати процес документування та запобігти одній із головних причин високої аварійності на магістралях – надмірному тиску на акселератор. Та й нинішні умови дуже щільного транспортного потоку почасти зовсім не сприяють тому, щоб правоохоронці могли зупинити лихача безпосередньо на місці фіксації порушення. Обладнання, що використовувала досі з такою ж метою служба свистка й жезла, як засвідчила практика, потребувало суттєвої модернізації. Чи стануть «Гарпуни» надійним способом відвернення трагедій на шляхах та чи зможуть вони «окультурити» поведінку водійського товариства, покаже час.

Звісно, будь-якому автолюбителю цікаво довідатися, як працює ноу-хау та з яких складників воно створене. На перший погляд, там нічого аж надто складного немає. Про те запевняють і в Державтоінспекції. На певному, зазвичай аварійно небезпечному, відтинку дороги державного чи міжнародного значення дедалі більше встановлюватимуть спеціальних боксів, що мають антивандальний термозахисний корпус і броньоване скло. Усередину тих ящиків умонтовуватимуть уже відомі українцям радари «TruCAM» та пристрої модемного бездротового зв’язку, які передаватимуть на пости ДПС чи патрульні авто файли з інформацією про порушення конкретним транспортним засобом швидкісного режиму. Цей комплекс, обладнаний датчиком несанкціонованого втручання в роботу, живиться від власних акумуляторів, заряду яких, залежно від температурного режиму, вистачає на 10 годин. Керувати «Гарпуном» можна дистанційно – навіть за кілька десятків кілометрів від місця його дислокації.

Інспектори, діставши спові­щення-орієнтування, візуально визначатимуть у потоці транспорту відому їм машину-порушницю задля складення адмінпротоколу й для профілактичної бесіди з її кер­му­валь­ником. Щоб «шумахе­ри»-аматори заказували десятому: не варто ігнорувати ПДР, адже порядок пильнують пристрої фотовідеофіксації порушень, про що попереджує спеціальний знак. Уперше про перспективу запровадження таких дорожніх контролерів повідомив міністр внутрішніх справ Віталій Захарченко під час проведення однієї з останніх київських виставок новинок охоронних технологій.

Пілотні бокси з «Гарпунами» з’явилися на трасі Київ – Одеса. Надалі такі системи встановлять у столиці (12) та Харківському шосе (понад два десятки) у місцях, де найчастіше вчиняють порушення ПДР. В Управлінні ДАІ МВС тим часом запевняють: незабаром згадані прилади розташують на всіх важливих автомагістралях країни.

 

Примус до стримування

Отже, нашим кореспондентам, які вирішили на власні очі побачити, як діє та диво-техніка, особливо визначатись із координатою репортерського десанту не довелося. Найбільше досвіду в справі «гарпунування» надміру прудких автівок здобули даївці Київщини. Вони працюють із тим приладом із кінця вересня.

Прибуваємо в одне з сіл Васильківського району. Неподалік пішохідного переходу через Одеську трасу якраз запрацювало залізно-скляне «гніздо Гарпуна». Першим нашим неприємним відкриттям було те, що попри наявність тут патрульного авто, людей у міліцейській формі й із професійними фотокамерами та попереджувальні знаки на під’їзді до тієї «зебри», перейти дорогу по білих смужках на асфальті без ризику для життя виявилося справою надто складною. Автівки – легкові й вантажні – без зупину проносилися повз наш невеличкий творчо-уні­фор­мений гурт, відверто ігноруючи вимоги ПДР стосовно того, що має показувати спідометр під час проїзду в межах населеного пункту. Коли вже інспектор обачливо-повільно рушив напереріз потоку машин, вони одна за одною, незадоволено скрегочучи гальмами, таки зробили жест ввічливості. Пропустили й нас. Інакше до «Гарпуна» ми не дісталися б і начиння його не побачили.

Відкриваємо бокс і дістаємо повну картину роботи приладу: як «TruCAM» фільмує одного за одним порушників, відправляє GSM-передавачем викривальні кадри, водночас архівуючи їх (як доказ-фотододаток до адмінсправи) і забезпечуючи криптографічний захист, на пост неподалік Білої Церкви та на спеціальний ноутбук мобільному екіпажу ДАІ. У разі, якщо «мічене» авто надалі зупинить автоінспектор, він матиме змогу скласти протокол про правопорушення упродовж 10-20 хвилин. Зауважимо: раніше такі протоколи надходили винуватцям через два місяці.

«Нова система має певні принципові відмінності від тих приладів, що перебувають на озброєнні нині, – розповідає командир роти ДПС ДАІ з обслуговування стаціонарних постів ГУМВС у Київській області підполковник міліції Володимир Деревинський. – Попередні моделі (дехто з водіїв презирливо називає їх «фенами» через схожість із побутовим приладом. – Авт.) працюють за принципом радара, фокусуючись на заданій ділянці, а «TruCAM», який є продуктом розробки американського аерокосмічного агентства НАСА, використовує лазерний промінь, що дозволяє точно визначити потенційний автомобіль-порушник. Водій останнього під час першої ж зустрічі з моїми колегами має змиритися з неприємним сюрпризом долі й стати фігурантом адмінпротоколу. Причому, якщо ми матимемо справу з шоферами, які перевозять пасажирів, привіти від «Гарпуна» висилатимуть на адресу керівників відповідних автопідприємств, у яких через системність порушень можуть відкликати ліцензії на здійснення певної діяльності. Багато таких приладів встановити не можемо – просто фізично не вистачить працівників, які тільки те й робитимуть, що зупинятимуть лихачів. Щоб фіксувати всі порушення, потрібно на одному посту тримати цілий полк інспекторів. Та й мета наша – не штрафи, а вплив на свідомість потенційного порушника. Тому інспектори, з огляду на інтенсивність руху і власну завантаженість, самі визначають періодичність спрацьовування «Гарпуна». Отже, «Гарпун» «б’є» за вибірковим принципом – жодного плану щодо кількості протоколів немає».

Уже на стаціонарному посту довелося спостерігати за реакцією лихачів, зафільмованих «Гарпуном» неподалік згадуваної нами «зебри». (Дехто з них видавав понад півтори сотні кілометрів на годину!) Так от, реагували водії на фотодокази по-різному. Хто сприймав їх бурхливо, хто – байдуже, а хто й намагався владнати справу «по-доброму». Словом, нічого нового. Одна пані так знервувалася, що її занімило: вона категорично відмовила в спілкуванні журналістові. А от власник дорогої іномарки свою провину визнав і навіть продемонстрував певну обізнаність, зауваживши: масове застосування «Гарпунів» здатне примусити водіїв дещо стримувати швидкість автоболідів.

 

Лазерні «стріли» прийдуть на заміну струменям «фенів»

До речі, служба ДАІ вже дістала конкретне завдання від очільника міліцейського відомства: до кінця року повністю відмовитись від так званих «фенів» – на кшталт таких практично вже музейних експонатів, як «Беркут», «Іскра», «Радіс». Віталій Захарченко прагне, щоб кількість скарг на таку фіксувально-вимірювальну техніку значно зменшилася. Заступник начальника Управління Держ­авто­інспекції МВС Володимир Резніков зауважив днями, що вже закуплено майже 140 одиниць основної складової «Гарпунів» – приладів «TruCAM», що мають вартість приблизно 100 тис. гривень кожен. Щоб унеможливити хитрощі водіїв, які скидають швидкість, побачивши камери візуальної фіксації або перед постами чи автопатрулями, «боксів викриття» встановлюватимуть значно більше за реальну кількість відповідного обладнання. «Гарпуни» хаотично мігруватимуть із місця на місце й ніхто з водіїв не знатиме, знімають швидкісне «реаліті-шоу» за його участю чи ні. Це роблять, передусім, із профілактичною метою. Імовірно, на одній ділянці лише в одному з п’яти боксів приховуватиметься «Гарпун». А от де саме, то вже ребус, неправильну відповідь у якому каратимуть штрафом.

Те, що українські правоохоронці все роблять відповідно до євро­стандартів безпеки дорожнього руху, нещодавно засвідчила делегація французької жандармерії. Закордонні колеги зауважили: в Україні помітно покращали не лише дороги (зрозуміло, далеко не всі), а й матеріально-технічна база інспекторів ДАІ, зокрема засоби контролю. Особливо їм сподобався «Гарпун», його майже необмежений радіус дії.

Геннадій КАРПЮК, «ІЗ».

Фото Олега ПЕРЕВЕРЗЄВА

друкувати

Коментарi

Усі коментарі
Додати коментар

Інші статті