Субота, 12 грудня
громадсько-правовий тижневик
Тижневик « Іменем закону » та додаток « Моменти »
представляють об'єднане інтернет-видання imzak.org.ua
Рубрики Усі рубрики
Автобан
18/05/2012 12:20

«Кобра» прокидається...

   Випробування не лише ламають, вони загартовують у нас оптимізм та терпіння. Хоча інколи в цю «ополонку» доля штовхає не питаючи чиєїсь згоди. Так сталося й у житті-бутті сотень працівників спецпідрозділу ДАІ «Кобра», для якого зима 2008-го видалася настільки холодною, що, здавалося, цей льодовиковий період назавжди поховає загін у шарі «помаранчевих відкладень» нашої історії. Через штучно роздутий скандал за участю Олексія Кожи і Арсенія Яценюка згаданий елітний підрозділ розформували. Проте із приходом нової влади, у жовтні 2010-го очільник міліцейського відомства підписав наказ про відновлення даішного спецназу. Колишні й нинішні «кобрівці» сприйняли цей крок як початок заслуженої реабілітації.

    Плювок із високої ратуші
  Реінкарнували «Кобру» півтора роки тому в підпорядкований УДАІ спеціальний загін ДПС особливого призначення при МВС України. Таку назву наразі має її правонаступник та послідовник славетних традицій, що налічує понад півтори сотні «багнетів». На дорогах країни, особливо в регіонах зі складною криміногенною ситуацією, високою аварійністю, знову з’явилися підтягнуті й незговірливі хлопці в даішних одностроях. Їм байдуже, хто порушник законів і правил – бізнесовець, чиновник чи навіть колега з «органів». Саме про них колись із певним острахом подейкували: щодо цих козаків не діє телефонне право, їх не лякають «круті» посвідки, а хабарі вони не беруть принципово. І справді, відпрацювання силами даішного спецназу ставали чинником стабілізації на автотрасах. Супровід «літерних» заходів і кавалькад лімузинів із важливими персонами знову перебуває в царині обо­в’язків, довірених спецпідрозділу, штат якого формують із колишніх «кобрівців», автоінспекторів, бійців «Беркуту», «Соколу», інших міліцейських служб. Про це із приємністю говорять ветерани служби й громадяни, небайдужі до того, наскільки безпечними є українські автошляхи. Про це йшлося і під час нещодавніх урочистостей, присвячених 15-й річниці створення ДАІ МВС України, що відбулися на базі згаданого спецзагону ДПС.
  На гостину із численними подарунками й нагородами в цей підрозділ завітали представники ВГО «Комітет сприяння органам внутрішніх справ України» і громадської організації «Спілка ветеранів спеціальних підрозділів ДАІ МВС України». Заступник голови згаданого комітету Дмитро Шевцов відзначив працівників, які досягли успіхів у службі, а також ветеранів, що мотивують молодших колег продовжувати традиції «Кобри», і вручив їм ордени «Честь. Закон. Держава» та медалі «За особливі досягнення в роботі». Він також передав вітання від екс-міністра внутрішніх справ Івана Гладуша, який є головою цієї ВГО.
  – Щодо Державтоінспекції почасти лунають заангажовані й несправедливі закиди, – зауважує Дмитро Юрійович.   – Треба відновлювати чесне ім’я величезного колективу, яке охаяли декотрі критикани. Варто відзначати і героїв, які зробили Вчинок та затримали злочинців, і тих, хто сумлінно десятиліттями «тягне» цю нелегку ношу. Ми мотивуватимемо їх до самовідданої праці, надаватимемо інформаційну підтримку діяльності правоохоронців, що посилить авторитет міліції в суспільстві.
  Тим часом президент ГО «Спілка ветеранів спеціальних підрозділів ДАІ МВС України» полковник міліції в запасі Володимир Любарський, що колись був заступником командира «Кобри», теж заохотив найкращих – відзнакою організації «За віддану та професійну службу в ДАІ».
  – Ми є виразниками інтересів не лише тих, хто працював у «Кобрі» і служить нині в її підрозділі-наступнику, а й таких загонів, як «Гроза», «Стріла», «Сатурн», які почасти виконують значно складніші завдання, аніж їхні «звичайні» колеги, – каже Володимир Юрійович. – Відомо, що територіальним даївцям часом непросто ухвалювати рішення, коли, приміром, треба задокументувати порушення, скоєне депутатом, директором великого підприємства, головою регіональної адміністрації, працівниками прокуратури й суду. Ці люди почасти тиснуть на інспекторів та їхнє керівництво, щоб «зам’яти» не лише порушення ПДР, а й навіть скоєні на дорозі злочини. Нерідко таким от авторитетним особам те вдається. «Кобра» ж нівелювала той вплив, що подобалося не всім – її боялися й поважали. Найболючішого удару їй завдали недоброзичливці, коли 2008-го ні за що, точніше, за нашу принциповість, плюнули в обличчя з «високої ратуші». Тоді в «Кобри» Кабмін спершу відібрав світле ім’я її засновника – Юрія Дагаєва, бо його давала нам урядова постанова, а потім скоротили посади, перетворили на пересічних володарів свистка та жезла. Чимало досвідчених фахівців вимушені були шукати місця подальшої служби або пішли на пенсію в розквіті сил. Тепер спецпідрозділ, в який вкладено багато сил, сподівань, душі, потроху відновлюють. Це робити важко, бо і працівники туди нові прийшли, іншими стали й водії, змінилося суспільство.
  – Надто активно працівникам «Кобри» свого часу створювали імідж негідників, – веде далі пан Любарський. – Мовляв, ми їздимо на вкрадених автівках, беремо хабарі й буцімто вирішуємо питання із крутими хлопцями так, як і звичайні даївці, але за більші гроші. Наша організація розвінчує ті інсинуації, ми хочемо допомогти відродити колишні традиції, передавати молоді свій досвід.
  Що ж, якщо зважити на інформацію, яу надав заступник командира спецпідрозділу підполковник Микола Рубленко, загін ДПС особливого призначення при МВС має непогані показники. За підсумками І кварталу 2012-го його працівники задокументували понад 2,1 тис. порушень ПДР. До того ж сім десятків із них – на совісті правоохоронців.

  Найважливіше – перспектива реалізації
  Нам вдалося поспілкуватися із кандидатом психологічних наук, членом ГО «Спілка ветеранів спеціальних підрозділів ДАІ МВС України» майором міліції в запасі Інною Слюсар, колишнім старшим психологом групи кадрового забезпечення 
  «Кобри». Як розповіла вона, скорочення цього підрозділу стало великою втратою для відомства. Після розформування чимало його фахівців залишили службу: хто вийшов на пенсію, хто змушений був шукати роботу. Проте більшість із них змогли реалізуватися, знайти гідне місце в суспільстві. Річ у тім, що в «Кобру» відбирали найкращих із тих, хто мав щонайменше три роки стажу служби в Державтоінспекції, досконало знав нормативну базу, особливості автомобілів, бездоганно здійснював супроводження, був фізично загартованим. До них висували низку вимог: високий рівень інтелекту, стресостійкість, спроможність витримувати великі фізичні навантаження, здатність до конструктивних дій в екстремальних і конфліктних ситуаціях, комунікабельність тощо. У першому складі «елітної ДАІ» були знані спортсмени – чемпіони світу та Європи.
  – «Кобра» працювала в надзвичайно інтенсивному режимі в умовах довготривалих відряджень: підйом і виїзд удосвіта, виконання поставлених завдань часто без відпочинку й вихідних. Вони розшукували викрадений автотранспорт, виявляли факти незаконного перевезення та зберігання зброї, наркотиків і вибухових речовин, переслідували злочинців, забезпечували безперешкодний проїзд вищих посадових осіб держави тощо. І все це – за сотні кілометрів від дому й родини, – каже Інна Миколаївна. – Бувало, що повернувшись із відпрацювання і побувши кілька годин із сім’єю, вони того ж дня знову виїжджали у відрядження: на збори залишалось усього сорок хвилин. Та людям вдавалося витримувати все й гідно служити Батьківщині. Ситуація на автошляхах України різко змінилася після 2008-го, коли «Кобрі» помстилися за те, що її працівники могли покарати будь-якого порушника закону, не зважаючи на його соціальний статус та зв’яз­ки. Тому логічно, що нині, коли у владу прийшли люди, які вболівають за державу, відроджується і рідний для нас спецпідрозділ. Було б цілком справедливо й закономірно повернути підрозділу його колишню назву – «Кобра».

  «Стабілізатори» українських доріг
  Розповімо кілька епізодів із життя «кобрівців», яких днями відзначили представники громадських організацій за особливі досягнення в роботі. Це старші інспектори ДПС молодший лейтенант Олег Якубець, лейтенант Володимир Нікитенко та капітан Юрій Захарчук.
  Цих офіцерів свого часу відрядили в Івано-Франківськ відпрацьовувати регіон і забезпечувати «літерні» заходи – перебування в місті делегації високопосадовців. Того дня вони несли службу в складі двох екіпажів. Після полудня помітили підозріле авто – брудний і затонований позашляховик «тойота» кольору ночі, що рухався, ніби крадучись. Вирішили його зупинити. Оперативне чуття не зрадило. Почавши перевірку, побачили: водій і двоє пасажирів поводяться нервово-напру­жено, немов шукають виходу. До того ж на «їздоках» були бронежилети. Що далі, то більше. У кермувальника й одного з попутників міліціонери виявили два перероблені пістолети ПГШ-790 з магазинами й набоями, а в іншого супутника – ПМ зі знищеним серійним номером. Зрозумівши, що їхній план полетів шкереберть, лиходії намагалися чинити спротив, щоб уникнути затримання й втекти. Однак їх «пов’я­зали». Хоча одному таки вдалося викрутитися й чимдуж налягти на ноги в сторону парку. Але спецдаївці виявилися непоганими спринтерами – вони спромоглися догнати втікача. Згаданих осіб, які вочевидь готувалися до якоїсь злочинної акції, доставили до Пасічнянського міськвідділу внутрішніх справ.
В іншій історії, що сталася в Одесі, даішний спецназ зупинив «Порш Каєн» із транзитними номерами, за кермом якого перебував громадянин Росії. Інспектори почали звичайну перевірку машини, яку вчасно не поставили на облік. Але водій раптом пред’явив посвідку... слідчого в особливо важливих справах української Генпрокуратури! В офіцерів справжність документа викликала підозру. І ця підозра справдилася. Господаря сувенірного прокурорського «мандата» – а той виявився ще тим дотепником (на фото 25-річний молодик був у генеральській формі!) – доправили до відділку міліції.

Геннадій КАРПЮК , «ІЗ».
Фото Олега ПЕРЕВЕРЗЄВА  

друкувати

Коментарi

Усі коментарі
Додати коментар

Інші статті