Субота, 12 грудня
громадсько-правовий тижневик
Тижневик « Іменем закону » та додаток « Моменти »
представляють об'єднане інтернет-видання imzak.org.ua
Рубрики Усі рубрики
Досвід
16/12/2009 10:55

Ігри для дорослих

Здавалося, вирішив виплеснути на неї невдоволення, що накопичувалося роками: не вмієш господарювати, не так розподіляєш сімейний бюджет, несмачно готуєш. Розпаляючись, не обмежував себе в образливих виразах, і навіть присутність дитини не завадила підняти на жінку руку. Почувши крики і плач, сусіди викликали працівників міліції.

Доволі стандартна життєва ситуація. Але цього разу, на щастя, це лише рольова гра, продемонстрована в рамках презентації навчального курсу з протидії насильству в сім’ї для дільничних інспекторів міліції в Дніпропетровському державному університеті внутрішніх справ (ДДУВС).

Що спонукало працівників органів внутрішніх справ звернутися до таких, здавалося б, дитячих забав? — запитуємо заступника начальника ДГБ МВС, очільника служби дільничних інспекторів міліції полковника міліції Аркадія Запорожцева.

Зрозуміло, ні про які забави не йдеться, — розповідає Аркадій Вікторович. — Але перш ніж розповісти про завдання презентованого навчального курсу, хотів би звернутися до самої проблеми насильства в сім’ї, масштаби якої в Україні є доволі суттєвими. Кожне четверте вбивство та нанесення тяжких тілесних ушкоджень пов’язане саме з цим ганебним соціальним явищем. Про зростання кількості фактів насильства в сім’ї свідчить і те, що якщо, наприклад, у 2004 році дільничними інспекторами міліції стосовно таких правопорушників було складено майже 82,5 тис. адміністративних протоколів та винесено понад 64,7 тис. офіційних попереджень про неприпустимість вчинення таких дій, то в 2008 році ці цифри вже сягнули майже 99 тис. та 74 тис. відповідно. Тому не реагувати на проблему — не лише аморально, але й злочинно.

Тобто, основний тягар протидії цьому негативному соціальному явищу лягає саме на плечі дільничних інспекторів міліції?

Так. Але для того, щоб вміти правильно розібратися в тому чи іншому конфлікті, який виникає на, так би мовити, «сімейному фронті», прийняти вірне рішення, надати кваліфіковану допомогу потерпілим від насильства особам, крім досконалого знання нормативної бази, необхідні й напрацьовані до автоматизму навички, причому не лише в професійному, а й психологічному, фізіологічному, медичному, інших аспектах.

Саме з цією метою з ініціативи МВС у ДДУВС і розроблено навчальний курс для курсантів факультету міліції громадської безпеки з протидії насильству в сім’ї та відкрито інтерактивну класну кімнату, де розігруються рольові ігри. Вважаю символічним, що ця подія співпала з проведенням щорічної міжнародної акції «16 днів проти гендерного насильства».

Розкажіть, будь ласка, докладніше про призначення інтерактивної кімнати.

Інтерактивна класна кімната — це декорація двокімнатної квартири, свого роду навчальний «полігон» для напрацювання практичних навичок як у курсантів, майбутніх працівників міліції громадської безпеки, так і у дільничних інспекторів міліції, які проходитимуть перепідготовку на базі університету, з протидії насильству в сім’ї (спілкування з жертвою і кривдником, правильного відібрання пояснень, оформлення адміністративних матеріалів тощо). Саме в ній за спеціально розробленими сценаріями проводитимуться рольові ігри, учасниками і експертами яких стануть курсанти. Це той випадок, коли краще одного разу побачити, ніж сто разів почути.

Як виглядатиме процес навчання?

Проведенню рольової гри передує відповідна організаційна та навчально-методична робота. Напередодні курсанти одержують теоретичний лекційний матеріал, а також сценарій (група розділяється на дві підгрупи: виконавців ролей дільничних, кривдника, жертви, інших осіб та експертів), напрацьовують порядок дій, ураховуючи, зрозуміло, вимоги нормативно-правових актів, програми спеціалізованого курсу, методичних посібників, рекомендацій викладача кафедри.

Під час заняття за допомогою відеокамер, розташованих в інтерактивній кімнаті, зображення передається на екран у сусідньому кабінеті, де знаходяться експерти. Власне, одночасно відбуватиметься різнопланове навчання: курсанти матимуть можливість, з одного боку, показати свої здібності і використати отримані теоретичні знання на практиці в якості дійових осіб, з іншого, оцінити правильність дій своїх колег, аналізуючи рольову гру як експерти.

За результатами обговорення рольової гри формується алгоритм правильних дій, після чого гра повторюється з відповідним корегуванням та оцінюються як її учасники, так і експерти.

Важливо, що комплекс сучасної аудіо-, відеофіксуючої апаратури, встановленої в інтерактивній кімнаті, дає можливість не лише фіксувати перебіг рольової гри, а й здійснювати її запис, зберігання, відтворення. Це дозволяє забезпечити аналіз гри шляхом її неодноразового перегляду, фіксувати подію у динаміці з урахуванням декількох варіантів її розігрування, забезпечити підтвердження правильності виконання завдань курсантами і слухачами, або ж іншими особами.

Але навряд чи можна передбачити в сценаріях весь діапазон побутових конфліктних ситуацій, з якими стикаються працівники міліції у своїй роботі…

Гадаю, цього і не потрібно. Адже мета — напрацювати певні алгоритми професійних дій дільничних інспекторів міліції при виїзді на побутові конфлікти, їх поведінки при спілкуванні з різними категоріями громадян, оформлення відповідних документів. Наприклад, зараз розроблено сценарії дій при вчиненні економічного насильства (іншими словами, коли один член родини має намір залишити іншого без засобів існування), психологічного і фізичного на ґрунті ревнощів із заподіянням тілесних ушкоджень; стосовно людей похилого віку, скажімо, батьків, із застосуванням погроз вбивством. З часом ситуативна тематика розширюватиметься, але важливо, що сама форма рольової гри дає можливість для будь-яких експериментів та експромту.

Як виникла ідея розробки такого навчального курсу та створення інтерактивної кімнати?

У народі кажуть: щоб навчитись їздити на велосипеді, зовсім не потрібно його вигадувати. Так само і з цією ідеєю. Працівники МВС познайомилися з такою формою викладання спочатку теоретично, вивчаючи досвід поліції в зарубіжних країнах, а потім і безпосередньо під час перебування в Австрійській академії безпеки. Саме за допомогою її фахівців і вийшли на такий формат навчання.

Але втілення цієї ідеї в практику було б просто неможливим без серйозної допомоги Організації з безпеки та співробітництва в Європі (ОБСЄ) і, зрозуміло, ДДУВС, до речі, єдиного в Україні вищого навчального закладу, де сьогодні, а загалом уже протягом 45 років, готують дільничних інспекторів міліції. Тому, користуючись нагодою, хочу висловити найщирішу подяку Координатору проектів ОБСЄ в Україні Любомиру Копаю, національному менеджеру проектів цієї організації Тетяні Руденко, викладацькому складу і особисто ректору ДДУВС Олександру Негодченку.

Які перспективи цього навчального курсу?

Перспективність цього курсу і формату навчання очевидні, хоча я далекий від думки, що цю роботу завершено. Наступного року він проходитиме апробацію в ДДУВС та удосконалюватиметься.

У перспективі — підготовка навчальних відеофільмів за сценаріями рольових ігор, причому у двох варіантах: один — з наявністю помилок при здійсненні працівниками міліції виїздів на сімейно-побутові конфлікти, інший — без них. Такі відеофільми розповсюдимо в інших вищих навчальних закладах системи МВС.

Головне, що сьогодні ми переходимо на новий рівень підготовки дільничних інспекторів міліції, і стосується це такого важливого напрямку їх роботи, як профілактика насильства в сім’ї.

До речі, як сприяли покращенню профілактичної роботи зміни, викладені у вересневому, 2008 року, Законі України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства стосовно протидії насильству в сім'ї»? У чому вони полягають?

Що стосується діяльності працівників міліції, то цим Законом внесено зміни до Закону України «Про попередження насильства в сім’ї» та Кодексу України про адміністративні правопорушення. Зокрема, працівники служб ДІМ та КМСД направляють осіб, які вчинили насильство в сім’ї, до кризових центрів для проходження корекційної програми. Крім того, з 30 до 90 діб продовжено термін дії захисного припису.

До Кодексу України про адміністративні правопорушення внесено зміни до статті 1732 в частині посилення санкцій стосовно сімейного насильника, зокрема передбачено адміністративний арешт. Важливо також, що нині працівники міліції мають можливість затримати правопорушника не на три години, як було раніше, а на термін до прийняття рішення в суді.

Тож вплив суспільства, у тому числі й міліції, на сімейних насильників суттєво збільшився. Маю надію, що дуже скоро усі ми відчуємо позитивні результати.

Анатолій Косоговський, для «ІЗ»

друкувати

Коментарi

Інші статті