Субота, 12 грудня
громадсько-правовий тижневик
Тижневик « Іменем закону » та додаток « Моменти »
представляють об'єднане інтернет-видання imzak.org.ua
Рубрики Усі рубрики
Досвід
08/10/2012 10:00

Різниця не тільки у формі, а й у змісті

 

Перш ніж потрапити до класів з вивченням факультативів на правовій основі Гомельської середньої загальноосвітньої школи № 2 імені Г. М. Склезньова, або, як їх ще називають, військово-патріотичних, учні проходять конкурсний відбір із психологічним тестуванням.

За покликанням

Зауважу, що охочих стати віце-курсантами (таке «звання» носять учні 7-8-х класів, а курсантами стають вже старшокласники) – чимало, причому не з прим­хи батьків. За словами директора навчального закладу Алли Грекової, добре, якщо школа розташована поряд із будинком. Але деякі діти готові щодня вставати раніше й добиратися в інший район міста, щоб тільки навчатися в особливому класі. Це слід підтримувати.

Патріотичні класи (один на паралелі) функціонують у школі, починаючи з сьомого. Уже в шостому психолог проводить анкетування, з’ясовуючи схильності дітей до тієї чи іншої професії. Потім можливість навчання в класі з вивченням факультативів на правовій основі обговорюють з батьками на зборах. До кінця серпня формують клас на базі того, де більше охочих. Звісно, беруться до уваги і оцінки, і стан здоров’я. У середньому в такому класі 23 учні. Вони дуже дружні, чуйні та відповідальні, і, начебто, доросліші. Дисципліна в 15-17 років має велике значення. Ці підлітки навіть входять до шкільної асоціації нового самоврядування.

Окрім загальноосвітніх дисциплін на факультативах діти поглиблено вивчають низку предметів (залежно від віку це – мови, математика, історія, суспільствознавство, фізика), оволодівають навичками рукопашного бою і поводження зі зброєю, відпрацьовують стройовий крок. Усе це знадобиться їм під час вступу в Академію МВС, Військову академію, Білоруський державний університет транспорту та інші ВНЗ. Сюди майбутні абітурієнти приїздять на семінари, дні відкритих дверей. За домовленістю, за рік до вступу випускники з патріотичного класу проходять медкомісію в зазначених вишах, щоб за час, що залишився, «підтягнути» себе до відповідних норм. 

З почину директора

Класи з вивченням факультативів на правовій основі створили в 2004-2005 рр. з ініціативи тодішнього директора школи Юрія Васильовича Колядникова, офіцера запасу, невтомного енту­зіаста й непересічної людини. 

«Ідея започаткувати такі класи зародилася після нашого знайомства, – розповідає заступник начальника Новобілицького РВВС Гомеля з ідеологічної роботи та кадрового забезпечення підполковник міліції Михайло Власюк. – І хоча їхні випускники під час вступу в профільні відомчі виші не мають пільг, однак дітям цікаво навчатися в класах з факультативами на правовій основі, подобається носити форму. Вона дисциплінує і в цілому багато до чого зобов’язує: до високих моральних якостей, гідної поведінки завжди та скрізь, гарної підготовки. Навіть зовсім юні віце-курсанти відрізняються від звичайних однолітків. У них є мета, до якої вони йдуть, долаючи будь-які труднощі. Також хлопці та дівчата критичніші до вчинків однолітків, відповідальніші й серйозніші. Прямуючи вулицею, курсанти не жуватимуть жуйки, не лузатимуть насіння. Вони – маленькі офіцери».

Учні зустрічаються з ветеранами, беруть участь у всіх заходах патріотичного спрямування, міських урочистостях. Кадровий апарат та інспекція у справах неповнолітніх Новобілицького РВВС також докладають зусиль до виховання гідних громадян своєї країни. Міліціонери проводять із курсантською молоддю практичні заняття з розбирання та збирання навчальної зброї. Підлітків із військово-патріо­тич­них класів запрошують у райвідділ на тренувальні стрільби. А старшому оперуповноваженому відділення карного розшуку Новобілицького РВВС капітану Дмитру Мачечі, кращому працівникові карного розшуку Гомельщини 2011 року, учні навіть присвятили вірші.

Разом із представниками райвідділу учні вивчають КпАП та Кримінальний кодекс – розбирають найпоширеніші види правопорушень, злочинів, методи їх профілактики. Таким чином школярі дізнаються, як не стати жертвою злочинних посягань, не потрапити до поганої компанії, а потім діляться з однолітками корисними знаннями. Влітку охочі патрулюють із дружинниками, вартовими порядку, спостерігаючи за їхньою роботою. 

За словами Михайла Власюка, одна з найважливіших складових роботи з учнями – профорієнтація і відбір кандидатів на вступ до відомчих вишів. Під час особистих бесід дітям, окрім іншого, необхідно розповідати про реальні труднощі служби в ОВС, щоб розвіяти ті романтичні уявлення щодо професії міліціонера, поліцейського, які сформувалися у багатьох із них під впливом кіно. Знаючи про суворі будні право­охоронців, нелегкий, але почесний шлях захисника правопорядку оберуть наймотивованіші.

Важливіше форми тільки суть

Форма юних патріотів відрізняється залежно від класу. З сьомого по дев’ятий вона синя, а в 10-11-му – зелена. Одяг купують батьки учнів. За словами директора навчального закладу, адміністрація школи постійно працює над тим, щоб однострій був доступним за ціною. Торік, приміром, зверталися у виправну колонію № 4. Там допомогли пошити одяг. Намагаються також знаходити організації, де форму можна оплатити в розстрочку.

Співпрацює школа і з СІЗО-3: разом із курсантами працівники ізолятора проводять пейнтбольні змагання, їздять на екскурсії. Добрими традиціями у військово-патріотичних класах стали посвята у віце-курсанти, уроки мужності в шкільному музеї, участь в оборонно-спортивних змаганнях, вахти пам’яті, зустрічі з ветеранами ВВВ та учасниками бойових дій у гарячих точках. Через деякі заходи діти пропускають заняття, і потім їм доводиться надолужувати прогаяне. Їм ніхто знижок не робить. Учні можуть залишитися після уроків і отримати роз’яс­нення теми, написати роботу. Вони вчаться долати труднощі.

Дуже емоційно й видовищно проходять випуски курсантів, які передають пілотки своїм наступникам, беруть участь у плац-параді. Це зворушує не лише дітей та їхніх батьків, а й усіх гостей свята останнього дзвоника. А чого варте вміння юних патріотів вальсувати! Граціозно танцювати їх навчає Наталія Шинкарьова, вчитель початкових класів. Хлопці та дівчата з 2-ї школи навіть отримали гран-прі на міському конкурсі й невдовзі продемонстрували свою майстерність на балу золотих медалістів за участю мера. До речі, якщо з кожної школи, ліцею приходили до чотирьох медалістів, то СЗШ № 2 представила одразу вісім пар!

Нещодавно курсанти вирішили взяти участь у спартакіаді й поборотися з командою вчителів. Також вони запропонували змінити традицію: щоб у концерті, який на останній дзвоник готують випускники, на сцену вий­шли й педагоги. Усі починання знайшли підтримку. Учні класів правової спрямованості є членами пошукової групи шкільного музею, екскурсоводами, взводними, старостами або відповідають за спортивний чи культурно-масовий сектори.

У юних патріотів чимало досягнень. На VII республіканській правовій олімпіаді «Феміда-2012» дружина СЗШ № 2 «Онуки героя» виборола перше командне місце. За результатами II міських змагань, присвячених пам’яті Героя Радянського Союзу Г. М. Склезньова, команда 8 «К» класу отримала грамоту в номінації «Стрільба», а їхня школа – подяку за плідну роботу в справі патріотичного виховання молоді. V міський огляд-конкурс клубів «Юні друзі міліції» приніс «склезньовцям» третє місце.

Як розповідає Алла Грекова, в учнів військово-патріотичних класів довірливі стосунки з соціальним педагогом СЗШ № 2 Олесею Кирик, яка спілкується зі своїми вихованцями не з позиції «начальник – підлеглий», а як друг, зрозуміло, без панібратства. Педагог завжди може розраховувати на учнів, а вони – на її допомогу. У школі створено навчально-методичне об’єднання військово-патріотичних класів, яким керує Ольга Васильєва. Чимало сил і праці в дітей вкладає представник Білоруського держуніверситету транспорту Єгор Костіков. 

 

Роздуми про майбутнє

Мої співрозмовники зійшлися на думці, що функціонування військово-патріотичних класів – позитивна практика, її потрібно зберегти. Але не позбавлена логіки й ідея щодо створення в області кадетського училища, де викладатимуть освічені й досвідчені офіцери.

Поки що атестати випускників військово-патріотичних класів не відрізняються від документів про закінчення навчального закладу решти їхніх однолітків. Та це не головне. Адже у підлітків є можливість визначитися із майбутньою професією ще у старших класах школи, до того ж вони захоплені корисною справою. Чимала заслуга в цьому належить тим людям, які опікуються дітьми з військово-патріо­тичних класів і до яких школярі тягнуться душею. А тому сподіваємося, що в літописі СЗШ № 2 Гомеля з’явиться ще не одна яскрава сторінка. 

Андрій ГАВРОН, 

газета МВС Республіки Білорусь «На страже».

Фото В’ячеслава ЦУРАНОВА, «На страже» та з архіву СЗШ № 2

друкувати
Додати коментар

Інші статті