П'ятниця, 11 грудня
громадсько-правовий тижневик
Тижневик « Іменем закону » та додаток « Моменти »
представляють об'єднане інтернет-видання imzak.org.ua
Рубрики Усі рубрики
Актуально
17/08/2015 12:12

Поліція замість міліції: питання та відповіді на тему «Як проходитиме трансформація?»

 

7 листопада 2015 року – себто вже менше, ніж за три місяці – вступить у дію Закон України «Про Національну поліцію». Це означає, що на інституціональному рівні зміниться система правоохоронних органів країни. Міліція, яка дісталася незалежній Україні в спадок від СРСР, перестане існувати. Замість того буде створено (і процес вже триває) новий центральний орган виконавчої влади під назвою «Національна поліція». Нацполіція за своїм правовим статусом буде окремим органом виконавчої влади, діяльність якого керується Кабінетом Міністрів України через міністра внутрішніх справ. Що означає це все на практиці? Зрозуміло, що за юридичними формулюваннями стоїть доля людей, які, образно кажучи, за чисельністю складають населення одного обласного центру, як приміром, Полтава. Адже, за даними МВС, станом на 2013 р. органи та підрозділи міністерства, разом із персоналом внутрішніх військ, курсантами та цивільними службовцями, нараховували 261 тис. осіб. До чого готуватися їм? Як саме проходитиме процес трансформації? Хто з колишніх працівників МВС може розраховувати на роботу в поліції, а хто не потрапить туди за жодних обставин – на всі ці запитання вже є більш-менш чіткі та зрозумілі відповіді. 

 

Структура та правовий статус 

Насамперед слід зазначити, що процес, докорінного, як каже керівництво МВС, реформування відомства триває. У структурі міністерства було й досі залишається чимало установ та організацій. Ухвалення Закону «Про Національну поліцію» створює всі правові умови для початку роботи правоохоронного органу, який має замінити саме міліцію.

Тож уже в листопаді в Україні буде Національна поліція, яка складатиметься з центрального органу управління та територіальних органів.

Як зазначив керівник Департаменту юридичного забезпечення МВС Денис Горбась під час брифінгу, проведеного з нагоди підписання Закону «Про Національну поліцію» Президентом, «протягом місячного терміну з дня офіційного опублікування (6 серпня 2015 р. – Ред.) прописано, що Кабмін та МВС мають створити систему територіальних органів Національної поліції».

Безумовно, при створення мережі – і це закладено в законі! – будуть враховані всі фактори: географічні, фактори інтересів територіальних громад, аби діяльність Національної поліції була ефективною. І коли ми говоримо про ефективність, насамперед ідеться про дотримання інтересів саме людей, громад у найвіддаленіших куточках країни, – сказав Денис Горбась.

Важливою частиною закону, який закладає основи реального реформування МВС, є «Прикінцеві та перехідні положення». Відповідно до них, Закон «Про Національну поліцію» вступає в дію через три місяці з дня наступного після дня публікації. Деякі положення є винятком. Скажімо, у частині про поліцейські підрозділи патрульної поліції в Києві цей закон вже набув чинності (з дня його публікації). У частині про поліцейські підрозділи в Одесі та Львові закон набуває чинності з 20 серпня 2015 року. А от коли патрульна поліція роз­поч­не роботу в Харкові, закон вже і так має набрати чинності. Разом з тим, в документі прописано, що «до створення, укомплектування спеціально підготовленими поліцейськими та забезпечення функціонування на всій території України патрульної поліції тимчасово, до 31 грудня 2016 року, дозволяється функціонування в складі поліції Державної автомобільної інспекції та підрозділів громадської безпеки, на які покладаються обов’язки з охорони публічного порядку та забезпечення безпеки дорожнього руху в окремих регіонах та населених пунктах, де тимчасово відсутня патрульна поліція».

Адже, як відомо, до запровадження патрульної поліції нині готуються Львів, Одеса, Харків, Луцьк та Дніпропетровськ. І тільки після цього – інші міста країни. Це не означає, що в деяких містах України працюватиме поліція, а в інших – ні. Підрозділи автоінспекції та громадської безпеки будуть комплектуватися поліцейськими, яким надаватимуть поліцейські звання. В роботі вони керуватимуться нормами цього закону та будуть підпорядковані відповідним керівникам територіальних органів поліції.

Тож автори реформи завчасно прописали механізми, які дозволять правоохоронцям повноцінно працювати за новими стандартами й не стати при цьому заручниками правових колізій. 

Більше того, тепер МВС готує ще один законопроект про внесення змін до понад 160 нормативно-правових актів задля усунення нестикувань і розбіжностей, які виникають у зв’язку з набуттям чинності Закону України «Про Національну поліцію».

До складу Національної поліції ввійдуть підрозділи кримінальної та патрульної поліції, а також органи досудового розслідування, поліція охорони (за функціоналом схожа на нинішню ДСО), спецполіція (яка працюватиме на закритих об’єктах) та поліція особливого призначення. Як відомо, в поліції не буде аналога нинішньої судової міліції. Адже цю структуру підпорядкують судовій адміністрації.

Кадрові аспекти реформи

Для всіх нині працюючих правоохоронців важливо знати, що відповідно до Перехідних і прикінцевих положень нового закону, з моменту його офіційної публікації, тобто від 6 серпня, весь особовий склад, зокрема й працівники міліції, інші працівники міністерства, територіальних органів, закладів, установ МВС України вважаються такими, що попереджені офіційно про можливе в майбутньому звільнення через скорочення штату. Про це заявив начальник Департаменту юридичного забезпечення МВС Денис Горбась.

Закон України «Про Національну поліцію» стане не просто зміною вивісок з міліції на поліцію. Ним обумовлено, що автоматичного перепризначення кад­рів не може відбуватися, – наголосив він. За словами керівника юридичного підрозділу МВС, комплектування Національної поліції відбуватиметься не тільки через призначення, а й через систему конкурсів. Якщо працівник, який нині працює в ОВС, матиме бажання продовжити службу вже в поліції (за умови відповідності вимогам, що висувають до потенційних поліцейських), йому теоретично можуть запропонувати рівнозначну нинішній посаду, але вже в органах Національної поліції, зазначив Денис Горбась. Разом з тим він підкреслив, що можливий і зворотній варіант, коли претенденту з числа нинішніх працівників запропонують нижчу, або, навпаки, вищу посаду. Якщо працівник погодиться, то після завершення вже згаданого тримісячного терміну, передбаченого перехідними положеннями, людина вважатиметься такою, що працює в Національній поліції.

Якщо людина не хоче продовжувати працювати, або не підійшла, або були якісь інші причини, пояснив Денис Горбась, після набрання чинності закону такі працівники будуть звільнені зі служби в органах внутрішніх справ через скорочення штатів. При цьому, як підкреслив керівник Департаменту юридичного забезпечення МВС, ВСІ соціальні гарантії будуть дотримані, «належні виплати будуть здійснені в повному обсязі, вони нікуди не діваються». Соціальні гарантії так само розповсюджуються й на тих працівників, які захочуть звільнитися тепер, не чекаючи, доки закінчаться згадані три місяці.

Окремим рядком у перехідних та прикінцевих положеннях закону прописано, що перебування працівників міліції на лікарняному чи у відпустці не буде перешкодою для їхнього звільнення, якщо при цьому вони не були зараховані на службу до Національної поліції.

Замість молодшого сержанта – капрал Працівникам міліції, яких відповідно до всіх процедур, прийматимуть до поліції разом з наказом про призначення одночасно присвоять і відповідні поліцейські звання. (Див. таблицю.)

При цьому стаж вислуги у відповідних званнях у міліції буде зараховуватися до стажу вислуги для присвоєння чергових спеціальних звань у поліції.

Кілька слів про перспективи пенсійного забезпечення. В законі чітко зазначено, що працівники міліції, які на момент набрання чинності законом мали календарну вислугу не менше як п’ять років та продовжили службу в МВС або поліції (їх територіальних органах, закладах та установах) на посадах, які заміщуються державними службовцями (а в навчальних, медичних закладах та науково-дослідних установах – на будь-яких посадах), після досягнення пенсійного віку мають право на пенсії, які визначені Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Принципові відмінності 

Одним з найпринциповіших моментів, які прописані в законі, є фактична підзвітність поліції територіальним громадам. Вперше за часи існування незалежної України передбачений механізм висловлення недовіри керівникам місцевих правоохоронних органів. 

Якщо 3/4 представників місцевої ради проголосують за недовіру керівникові поліції – це є підставою для звільнення. 

Закон передбачає регулярні звіти представників Нацполіціі перед громадами, з обов’язковою публікацією цих звітів щонайменше в інтернетмережі. 

Представники громадськості обов’язково входитимуть до складу комісій, які вирішують, зокрема, питання кадрових призначень.

Рівень довіри до нових органів правопорядку періодично оцінюватиметься на підставі соціологічних досліджень, проведених незалежними структурами, а не самим МВС. 

А серед умов прийому навіть на посади молодшого складу поліції обов’язковим буде прохо­дження конкурсу.

Дмитро Кирилов, «ІЗ»

 

 

друкувати

Коментарi

Додати коментар

Інші статті