Нині місцем контакту українських правоохоронців або вояків сил Нацгвардії є каплички та храми, збудовані на території відділів та управлінь. Останнім часом через бойові дії на сході України узвичаєною практикою стало розміщення польових молитовних наметів, в яких служить священик, перебуваючи там, де воює його «паства».
За роки здобуття Україною незалежності чи не в кожному регіональному управлінні внутрішніх справ, окремій міліцейській службі, а подекуди й райвідділі, були збудовані чи відновлені об’єкти, де міліціонери, нацгвардійці та їхні рідні можуть займатися духовними практиками. Зазвичай споруджували й відкривали згадані молитовні кімнати, каплички, храми з метою вияву вічної пам’яті до загиблих під час виконання службового обов’язку. Тому становлення інституту душпастирства лише зміцнюватиме патріотичну вікопомність і нерозривну наступність різних поколінь правоохоронців, виховуватиме в них твердість духу й віру в успіх їхньої справи. Приміром, є такі осередки вікопомності та духовності, зокрема й на Одещині, де свого часу побували наші кореспонденти.
У 2011-му під час затримання озброєних злочинців неподалік с. Кошари на Одещині загинув боєць місцевого «Беркута» Віктор Кожеко. Йому виповнився лише 21 рік. Той хлопець став єдиним, хто за всю історію цього спецпідрозділу склав голову. На честь і пам’ять про таку пожертву на території підрозділу встановлено меморіальну дошку, а за рік вирішено збудувати капличку – кам’яну, «на віки», доволі простору, щоб там можна було проводити повноцінні богослужіння. Відкриття цієї невеличкої обителі для наших споминів про полеглих, думок про вічне й молитов освячував митрополит Одеський та Ізмаїльський Агафангел. Владика тоді зауважив, що правоохоронці не належать лише собі, вони вдень і вночі служать народу України, захищаючи життя мирних людей.
– Я бачив, як почасти колеги, виїжджаючи на службу, починають хреститися, звертаючись до Всевишнього. Певний час я за тим спостерігав й поволі дійшов думки, що нам потрібне спеціальне місце для духовних практик, – зауважує командир Спецпідрозділу міліції Одещини Микола Паньків. – Останнім аргументом «за» стали сумнозвісні події із сутичкою з членами банди Аслана Дикаєва, коли загинув один з найкращих одеських «беркутів». Ми вирішили увічнити ім’я полеглого побратима, щоб закликати наших янголів-охоронців, підняти моральний, зрештою й бойовий, дух спецпризначенців і звести капличку Святого великомученика Георгія Побідоносця. У тій справі допомогло Головне управління й небайдужі люди. За згаданою культовою спорудою, що завше відкрита для будь-кого з правоохоронців, закріпили настоятеля – священика Свято-Іверського чоловічого монастиря. Повноцінна служба за його участі тут проходить щоп’ятниці та у великі релігійні свята, якраз тоді збираємо повний склад підрозділу для проведення години духовності. Це дуже важливо, оскільки так бійці стають розважливішими, морально стійкішими. Ми віримо, що Георгій Побідоносець нас захистить.
А от територію в розташуванні Управління Південного територіального командування Нацгвардії прикрашає дерев’яна каплиця-зруб у західноукраїнському стилі, що гармонує із тутешнім внутрішнім міні-парком. Вона зібрана із Божою поміччю прикарпатськими майстрами зі смерек, привезених до Одеси. Духовним куратором вояків і священиком у цім невеличкім храмі вже понад 8 років є отець Ілля – настоятель Свято-Іллінського храму. Капличку постійно хтось відвідує, особливо часто туди почали навідуватися гвардійці з початком теперішньої суспільно-політичної кризи.Чимось схожою на нацгвардійську, передусім, архітектурою у стилі зрубу, є каплиця на території УМВС на Одеській залізниці, споруджена на честь святого преподобного Іллі Муромця та вічну пам’ять про загиблих вартових порядку, котру відкрито майже три роки тому. Духівником міліціонерів-транспортників є отець Миколай – настоятель храму лікарні залізничників. За потреби правоохоронці завше звертаються до нього за моральною підтримкою, порадою.
Молитва на ящиках з-під снарядів
Та чи не найбільшої уваги духовних наставників нині потребують наші об’єднані сили, що беруть участь у визвольній АТО. Саме на Донбас і Луганщину разом із військом, добровольцями й правоохоронцями поїхали і священики різних конфесій. І здобули першу реальну бойову практику воєнного капеланства. Вочевидь, саме вони мають сформувати кістяк капеланської служби українських силовиків. Це такі священики, як отець Володимир Олійник, що добровільно поїхав на схід разом зі Львівським батальйоном територіальної оборони, бо відчув гостру потребу підтримки наших бійців. Попервах місцем молитов слугував збитий із двох ящиків з-під боєприпасів стіл, а вже згодом з’явився й освячений намет. А от інший військовий капелан із зони АТО – отець Андрій Зелінський (УГКЦ), що піднімав бойовий дух вояків у боях за Слов’янськ, вважає: на передовій – зовсім інша реальність. Військові, на відміну від решти українців, котрі, відірвавшись від телевізора чи Інтернету, можуть відволіктися від воєнних перипетій, не мають такої розкоші, бо перебувають у гущині подій і кожна мить життя може стати останньою. У таких умовах капелану варто виявляти певну гнучкість, аби знайти спосіб, щоб якнайкраще послужити. Його завданням є навіть допомога командиру в об’єднанні підрозділу, піднятті морального, а, значить, і бойового духу, подоланні природних страхів.
Геннадій КАРПЮК, «ІЗ».