Субота, 12 грудня
громадсько-правовий тижневик
Тижневик « Іменем закону » та додаток « Моменти »
представляють об'єднане інтернет-видання imzak.org.ua
Рубрики Усі рубрики
Освіта
25/02/2014 9:54

На службі відомчої освіти – інновації

Відомча система освіти посідає чільне місце у вітчизняному освітньому просторі. Рівень викладання в міліцейських вишах нічим не поступається, а подекуди й перевищує рівень викладання в багатьох відомих цивільних вищих навчальних закладах. Випускники ВНЗ правоохоронної системи здобувають ґрунтовні знання. Але щоб не втрачати здобутих позицій і відповідати запитам часу, відомчим вишам доводиться повсякчас шукати шляхи модернізації освітнього процесу. Про те, які інноваційні засоби та методи впроваджують у навчання провідні ВНЗ системи ОВС, ітиметься у подальших публікаціях тижневика «Іменем Закону». Запрошуємо шановних освітян долучитися до обговорення окресленої вище теми, на важливості та актуальності якої було наголошено під час грудневого засідання Наглядової ради Національної академії внутрішніх справ. Наша перша розмова – із головним науковим співробітником відділу організації наукової роботи Національної академії внутрішніх справ, доктором юридичних наук Юрієм Орловим. 

 

– Юрію Юрійовичу, напевно, Ви погодитесь із тим, що класичний підхід до навчального процесу, коли викладач начитує лекцію протягом  години із лишком, а слухачі пасивно сприймають її, відходить у минуле. Адже, як засвідчили численні дослідження, відсоток засвоєння інформації в такий спосіб є дуже низьким. Запити часу вимагають від вищих нав­чальних закладів залучення у свою діяльність інноваційних засобів та методів освіти. Чи вдається Національній академії внут­рішніх справ відповідати цим вимогам?

– Національна академія внут­рішніх справ уже давно стоїть на позиції безальтернативності інноваційного шляху розвитку вищої школи, адже ми добре усвідомлюємо, що технологічно відсталі нав­чальні заклади не в змозі підготувати фахівців, максимально адаптованих до реалій професії. Тому серед пріоритетних завдань, що потребують інноваційного підходу, є інтенсифікація навчального процесу, підвищення наочності викладання, запровадження дистанційних методів навчання та безперервної освіти  й, звісно ж, наближення навчального процесу до реальних умов правоохоронної діяльності.

Пріоритетним напрямом інноваційної діяльності, на наш погляд, є інформатизація навчального процесу. Зокрема, на сьогодні в НАВС використовується понад 1 250 комп’ютерів, функціонує 19 комп’ютерних класів та шість ком­п’ю­­теризованих читальних залів загальної бібліотеки. Триває їх обладнання Wi-Fi-зв’язком, що також дозволить викладачам і курсантам використовувати в навчальному процесі власні переносні комп’ю­тери. Ще понад півтори сотні комп’ютерів – у розпорядженні професорсько-виклада­цького складу кафедр для підготовки нав­чально-методичних матеріалів та написання наукових праць. Задля подальшого підвищення наочності в навчальному процесі активно впроваджується сучасна переносна мультимедійна техніка.

На виконання завдання МВС України створено 10 навчальних фільмів у цифровому форматі: з оперативно-розшукової, кримі­нально-процесуальної діяльності, з профілактики злочинів, охорони громадського порядку, з управління ОВС та кадрової роботи. Попов­нюється електронними носіями й бібліотечний фонд, який нині становить понад дві з половиною тисячі одиниць і швидко збільшується, зокрема, й за рахунок електрон­них дидактичних засобів, аудіо- та відео­лекцій, спеціалізованих ком­п’ю­терних програм і навчальних фільмів.Уже сьогодні на лекціях, семінарах та практичних заняттях використовується понад чотири тисячі слайдів, понад дві тисячі мультимедійних презентацій і анімацій та понад 630 навчальних відеофільмів у цифровому форматі.

– Щойно Ви слушно зауважили, що сучасний навчальний процес у відомчих ВНЗ вимагає наближення до реальних умов право­охоронної діяльності. Завдання вищої школи – максимально адаптувати теорію до практики, зробити якомога легшим процес входження молодого фахівця у посаду. Чи є конкретні напрацювання в цій площині?

 – З минулого року за сприяння Департаменту інформаційно-аналітичного забезпечення та Департаменту матеріального забезпечення МВС України Навчально-науковий інститут підготовки фахівців для підрозділів слідства та кримінальної міліції під’єднано до відомчої локальної мережі МВС України з можливістю доступу, зок­рема, до сайту Головного слідчого управління МВС України. Це дозволяє наблизити навчальний процес до специфіки роботи слідчо-оперативних підрозділів.

Також на базі комп’ютерного класу в Навчально-науковому інституті підготовки фахівців для підрозділів слідства та кримінальної міліції створено Нав­чально-тренувальний центр підготовки фахівців для підрозділів боротьби з кіберзлочинністю, який оснащено спеціалізованим навчальним програмним забезпеченням, а це – понад 40 програмних продуктів, із яких 16 розроблені в академії.

У межах підготовки до Євро-2012 у НАВС був створений Міжнародний центр поліцейського співробітництва. Його обладнано новітньою комп’ютерною технікою та засобами телекомунікації, що, зокрема, дає змогу моніторингу стану громадського порядку в місті Києві. На базі Міжнародного центру проводяться заняття з фахових дисциплін та ведеться автоматизований контроль знань слухачів курсів підвищення кваліфікації.

Ще один приклад – Інститут післядипломної освіти, де був створений Навчально-ситуа­тивний центр з підготовки управлінських кадрів ОВС. Він використовується, зокрема, для навчання та контролю знань кадрового резерву на керівні посади в МВС України, його територіальних органах та підрозділах.

Із 2012 року з дозволу МВС України в локальній мережі академії функціонує інформаційно-довід­кова система АРМОР зі спеціально сформованою навчальною базою даних, оновлена відповідно до нового КПК України, яка активно використовується в навчальному процесі.

 

– Очевидно, що новітні технології та засоби мультимедіа стають дедалі доступнішими і, як наслідок, зростає попит на дистанційне навчання. Чи надає Національна академія внутрішніх справ можливість здобувати освіту в такий спосіб?

– У нашому навчальному закладі були розроблені експериментальні курси дистанційного нав­чання з дев’яти дисциплін та підготовлені відповідні навчально-методичні матеріали – електронні навчальні посібники, мультимедійні презентації, навчальні завдання, тести для контролю знань та самоконтролю, форуми для спілкування викладачів та слухачів. Здійснено апробацію дистанційних курсів у системі заочного навчання й підвищення кваліфікації працівників ОВС. На плановій основі створюється відеотека фондових лекцій для дистанційних курсів.

Починаючи з кінця 2012-2013 нав­чального року в дев’яти відділеннях Навчально-наукового інституту заочного навчання розпочато дистанційне проведення лекцій в онлайнрежимі з використанням програмного забезпечення Skype, що дало можливість заощадити кошти на відрядженнях викладачів. Зважаючи на економічну доцільність такої технології викладання, нині вирішується питання щодо дистанційного проведення не лише лекцій, а й наукових відеоконференцій, а також відеоселекторних нарад на базі новітньої спеціалізованої системи відео­зв’язку TrueConf.

На сьогодні в академії розроблено понад 60 спеціалізованих комп’ютерних програм навчального призначення, право інтелектуальної власності на які захищено свідоцтвами МОН України. Серед них – електронні дидактичні засоби: посібники, підручники, курси лекцій, навчально-мето­дич­ні комплекси, автоматизовані робочі місця фахівців ОВС, екс­перт­но-аналітичні системи тощо. У створенні електронних дидактичних засобів та їх використанні в навчальному процесі беруть участь 27 кафедр. Відзначу, що серед найкращих – кафедри кримінології та кримінально-виконав­чого права, криміналістичних експертиз кримінального процесу, гуманітарних та соціаль­но-економіч­них дисциплін. Ми пишаємося тим, що нині академія створює більше комп’ютерних програм навчального та нав­чально-практич­ного призначення, ніж усі інші вищі навчальні заклади в системі МВС України загалом.

2011 року в її стінах було створене автоматизоване робоче місце (АРМ) слідчого, яке успішно пройшло практичну апробацію у слідчих підрозділах МВС України, аж до районної ланки. Академія отримала позитивний відгук і подяку від колишнього начальника ГСУ МВС України. Проводиться робота з підготовки до апробації в практичних підрозділах АРМ дільничного інспектора міліції. Завершується й розробка АРМ оперативного працівника карного розшуку.

– Знайомство з вищим навчальним закладом у молоді, зазвичай, починається з відвідин офіційного сайту вишу. Чи ведеться робота з оновлення дизайну порталу Національної академії внутрішніх справ, щоб зробити його ще зручнішим і привабливішим для користувачів?

– Згідно з рейтингом одного з найпотужніших вітчизняних порталів Bigmir)net, інтернетпортал Національної академії внутрішніх справ входить у першу п’ятір­ку сайтів вищих навчальних закладів України. Кількість звернень інтернеткорис­тувачів до порталу становить у середньому близько півтори тисячі щодня, а загальна кількість цих звернень сягнула понад 2 мільйони. Починаючи з 2011 року, в академії активно розбудовується інтернетпортал, призначений для інформаційного забезпечення навчального процесу, а також профорієнтаційної та презентаційної роботи з майбутніми абітурієнтами. Портал містить нормативну, звітну та статистичну інформацію про нав­чальну, навчально-методичну та наукову роботу, що ведеться в академії, інформацію для вступників, розділ дистанційного навчання тощо. У складі порталу функ­ціо­нують дев’ять сайтів навчаль­но-нау­кових інститутів, факультетів та юридичного ліцею. У квітні поточного року оновлено сайт Спеціального миротворчого цент­ру з можливістю онлайнтестування з англійської мови. Також на порталі академії нещодавно був створений та інстальований сайт «Студентське (курсантське) самоврядування», на якому висвітлюється життя навчального закладу очима курсантів та студентів, а також сайт наукового журналу «Філософські та методологічні проблеми права» як фахового видання МОН України.

2012 року на базі порталу Націо­нальної академії організовано роботу Освітнього порталу МВС України, на якому понад 30 тисяч працівників ОВС у дистанційному режимі вивчили новий КПК України, навчилися складати процесуальні документи за новою формою й склали відповідні заліки та продовжують користуватися порталом у довідковому режимі.

Окрім того, на виконання Наказу МВС України «Про затвердження Положення про порядок формування кадрового резерву на керівні посади в МВС України, його територіальних органах та підрозділах» на інтернетпорталі академії розроблено та запроваджено розділ «Кадровий резерв МВС України». Для організації та проведення об’єктивного, прозорого та неупередженого оцінювання фахового рівня учасників конкурсу розроблене спеціалізоване програмне забезпечення на базі Veral Test Pro, яке формує за рейтинговим принципом списки осіб, що отримали найкращі результати й можуть бути рекомендовані для зарахування до кадрового резерву. Для проведення тестування кандидатів розроблено понад 15 000 питань та понад 5 000 ситуаційних завдань.

Також нині проводиться робота з оновлення дизайну порталу академії, поліпшення його захисту від зламу та несанкціонованого доступу до матеріалів,   вдосконалення структури, інтерфейсу, пошукової системи та сервісної служби.

– Підхід до вирішення кадрових потреб Міністерства внутрішніх справ корегується вимогами часу. Нині специфіка діяльності правоохоронного відомства потребує спеціалістів різного профілю, не лише юристів та економістів, а й фахівців, обізнаних у комп’ютерних технологіях. Які нові міліцейські спеціалізації запроваджено в освітній процес Національної академії внутрішніх справ?

– Звичайно, у цьому питанні наша академія намагається відповідати вимогам часу. Зокрема, був організований процес підготовки фахівців таких сучасних правоохоронних спеціалізацій, як боротьба з кіберзлочинністю, опе­ра­тивно-технічне документування, судова справа. Також упродовж останніх трьох років в академії розроблено низку курсів новітніх дисциплін, більшість з яких викладається лише в нашому навчальному закладі. Це, зокрема, комп’ютерна розвідка, виявлення, запобігання та розкриття кіберзлочинів, інформаційна безпека, основи комп’ютерного програмування, аналітична робота в ОРД, оперативно-технічне документування, оперативно-тех­нічні заходи, комп’ютерне опрацювання оперативної інформації, судово-цитологічна, судово-іму­нологічна, генно-молекулярна експертизи тощо.

Окрім того, ми робимо все можливе, щоб практичні працівники органів внутрішніх справ теж могли вільно використовувати сучасні методологічні напрацювання. Зокрема, в академії був створений електронний банк методик правоохоронної діяльності, який постійно поповнюється. На сьогодні він містить 28 методик із розкриття та розслідування найактуальніших злочинів, зокрема тих, що пов’язані із застосуванням сучасних інформаційних технологій. Це крадіжки мобільних телефонів, незаконні дії з банківськими платіжними картками, втручання в роботу банкоматів, поширення в мережі Інтернет забороненого контенту тощо. 

– Щоб учорашній курсант, прийшовши на службу, міг одразу ввійти в робочий процес, його підготовка впродовж усіх років навчання має бути максимально наближеною до практичної діяльності. Гадаю, що напрацювання в цьому напрямі є в арсеналі академії… 

– Зрозуміло, такі напрацювання є. Напевно, найкраще наші здобутки в цій площині проілюструють конкретні приклади. Позитивний досвід запровадження новітніх форм подання навчального матеріалу має, зокрема, Нав­чально-науковий інститут права та психології. Серед освітніх новацій інституту – так звані проб­лемні лекції, присвячені розв’я­занню проблемних ситуацій, що виникають у практичній діяльності юриста; показові судові засідання у формі ділових ігор; інтерактивні лекції, що їх проводить юридична клініка «Юстиніан»; майстер-класи з провідними фахівцями інших навчальних закладів; соціально-психологічні тренінги, брейн-ринги, вікторини з кримінального права та криміналістики тощо.

Заслуговує на увагу й досвід Факультету підготовки фахівців для спеціальних підрозділів, який активно залучає до освітнього процесу практичних працівників Департаменту оперативної служби МВС України. Заняття проводяться в умовах, максимально наближених до реальних. Між навчальними підгрупами відбуваються змагання щодо найефективнішого проведення оперативного заходу, а після завершення практичного заняття, дії кожного курсанта аналізує фахівець-практик. Крім того, у формі ділової гри проходять аудиторні заняття з відпрацювання навичок легендованого спілкування.

Важливою формою практичного засвоєння навчального матеріалу також стало проведення тактико-спеціальних навчань як на рівні окремих навчально-нау­ко­вих підрозділів, так і загальноакадемічних, на які традиційно запрошуються керівники Міністерства внутрішніх справ. До слова, методика проведення таких навчань, розроблена Національною академією, посіла призове місце на відомчому конкурсі на найкраще наукове, навчальне та періодичне видання у 2012 році.

– Які інноваційні технології запроваджуються у сферу управління навчальним процесом?

– У квітні 2013 року, під час вступної кампанії, в академії була апробована «Автоматизована система управління вищим нав­чальним закладом», тобто модуль «Абітурієнт». Під час такої апробації була створена база даних абітурієнтів, у яку ввійшли особисті дані, відомості про освіту, дані про батьків, додаткові відомості тощо. За допомогою цієї системи була автоматизована робота приймальної комісії: отримання даних із єдиної державної електронної бази з питань освіти про результати ЗНО абітурієнтів, планування вступних іспитів, оформлення екзаменаційних відомостей, поточний контроль балів, набраний абітурієнтами, формування рейтингових списків за спеціальностями з рекомендаціями на зарахування.

Також триває апробація модулів системи «Навчальний модуль», «Деканат», «Відділ кад­рів», «Документообіг». Це дасть можливість найближчим часом автоматизувати роботу навчаль­но-методичного центру, навчаль­но-наукових підрозділів, відділу кадрового забезпечення, відділу режимно-секретного та документального забезпечення. Нині нав­чально-методичний центр здійснює наповнення електрон­ної бази даних для запровадження технології автоматизованого складання розкладу занять у всіх навчально-наукових підрозділах академії.

– Новації в освітньому процесі Національної академії – це запозичення в інших навчальних структур чи доробок працівників НАВС? 

– Академія є власником 33 патентів України на винаходи й 17 патентів на корисні моделі в галузі оперативної та криміналістичної техніки, судової експертизи, вогнепальної техніки та спецзасобів, безпеки дорожнього руху, вибухотехніки, технічного захисту інформації. Пакет винаходів, розроблених в академії, – найбільший у системі вищих навчальних закладів і науково-дослідних установ МВС України.

Патенти на технічні рішення, розроблені в академії, дев’ять разів здобували призові місця на відомчому конкурсі, зокрема винаходи вчених НАВС останні три роки незмінно посідають перші місця.

У 2011–2013 роках Національна академія шість разів отримувала вищі нагороди Міжнародної виставки «Освіта і кар’єра», що проходить під егідою Міністерства освіти і науки та Академії педагогічних наук України. Зокрема, перемогу здобуто в номінаціях «Інформаційні технології у вищому навчальному закладі», «Інноваційний розвиток освіти та сучасні педагогічні технології», «Компетентнісний підхід в освітній діяльності вищої школи», «Кращий дизайн офіційного сайту вищого навчального закладу» тощо.

– На сьогодні академія має всі підстави для того, щоб рекомендувати іншим навчальним закладам запроваджувати в освітній процес інноваційні технології авторства фахівців НАВС. Але навіть за очевидної потреби в них процес їх запровадження передбачає певні труднощі.

– На жаль, це справді так. Якщо розробку інноваційних рішень в академії можна вважати в цілому задовільною, то їх запровадження в навчальний процес, на наш погляд, ще потребує суттєвого вдосконалення. Зокрема, слід створити умови, що сприятимуть залученню практичних працівників до інноваційної діяльності кафедр та наукових лабораторій. Саме ка­фед­ра, насамперед та, де викладаються прикладні міліцейські дисципліни, має стати генератором інноваційних ідей у навчальному процесі – від розробляння ділових ігор, тренінгів та курсів дистанційного навчання до створення спеціалізованих класів та нав­чальних полігонів. Слід знайти засоби стимулювання процесу поширення передового досвіду на інші навчальні підрозділи й активно їх застосовувати.

Перехід на інноваційний шлях розвитку потребує від навчальних закладів суттєвих змін в організації навчально-методичної роботи, запровадження змагальності у сфері науково-методичного пошуку, забезпечення охорони авторських прав на сучасні дидактичні засоби, напрацювання орга­нізаційно-правового механізму запровадження освітніх інновацій. Це процес тривалий, але обов’язковий.

Записала Марія САЛЬНІК, «ІЗ».

Фото Олега ТАБОРОВСЬКОГО

друкувати

Коментарi

Додати коментар

Інші статті