Субота, 12 грудня
громадсько-правовий тижневик
Тижневик « Іменем закону » та додаток « Моменти »
представляють об'єднане інтернет-видання imzak.org.ua
Рубрики Усі рубрики
Арсенал
04/03/2010 13:28

Кращі танки світу: розрахунки, таємниці, новинки

І ось якийсь Джон або Джордж, висунувшись з люка, чекає наказу про початок маршу. Час від часу нервово крутить ручки, ніби на мотоциклі «Харлей-Девідсоні» сидить, і танк відповідає посиленим ревом свого газотурбінного двигуна. «Лайкомінг текстрон», потужністю 1500 к.с. А ще через десять хвилин можна побачити, як цей же «Абрамс», зі свистом (у прямому сенсі слова) пролітає повз вас зі швидкістю 65 км/год. При цьому запасу пального в його баках вистачить на 450 кілометрів. Для такої машини це не так уже й мало. І який комфорт! Адже танк, масою в 60 тонн, завдяки м’якій підвісці, практично не передає ударів від дорожніх невеликих траншей, вибоїн у бойове відділення: усе гаситься ходовою частиною. Навіть шлемофони американців значно відрізнялися від радянських, «взятих на озброєння» ще до війни. І хоча відтоді минуло багато років, ми знаємо: без них – нікуди! Щоб уберегти голови вітчизняних танкістів від ударів чолом або потилицею об броню під час подолання навіть не дуже пересіченої місцевості.

А у цих буржуїв з-за океану? На головах – подоба каски з легкого пластику, з невеличким прошарком захисної гуми. Навушники надягаються просто на шолом. Легко і зручно, та й не париться ніхто. Крім того, у просторій башті члени екіпажу не налазять один на одного через неймовірні, як у тих же Т-64, Т-72 або Т-80. Крім того, у М1 встановлені кондиціонери, відмінне освітлення, сидіння на пружинах, а також (за бажанням екіпажу) – кавоварки. І, насмілюсь вас запевнити, на марші танк рухається так м’яко, що жодна крапля напою на підлогу не проллється.

Щоправда, стосовно самих танкістів, то в башті бойової машини їм не просто комфортно, а й надійно. Бо на «Абрамсі» (знову-таки, вперше у світі! – Авт.) велику увагу було приділено ізоляції екіпажу від боєприпасів і пального. Іншими словами, конструктори убезпечили танкістів за рахунок встановлення всередині танка додаткових броньованих перегородок. А в разі виникнення пожежі, місце загорання майже миттєво обробляється автоматичною системою протипожежного обладнання. Причому, для гасіння пожеж використовувалася не вода, а зріджений газ хепон.

А ще, що дуже вразило вітчизняних розробників танків, – це новітня система управління вогнем, наш одвічний головний біль. І на той період конструкторам Країни Рад було чому повчитись у заокеанських «профі». В основний приціл навідника М1 встановлювався лазерний далекомір і тепловізійний прилад. Поле зору прицілу стабілізоване у вертикальній площині. Допоміжний приціл – телескопічний. Пульт керування – пов’язаний з електрогідравлічними приводами стабілізатора. У командира була приставка, з допомогою якої він міг одночасно з навідником вести спостереження, а також приціл для стрільби з 12,7-мм кулемета, встановленого на башті танка. Щось подібне, але, даруйте, в гіршому виконанні, встановлювалось і на вітчизняних танках. А от чого не могли досягти радянські конструктори (принаймні – на початку 80-х років), то це налагодити випуск електронних (цифрових) балістичних обчислювачів, виконаних на твердотільних елементах. На першому «Абрамсі» вони вже стояли. І, треба сказати, з досить високою точністю вираховували кутові поправки для стрільби. Від лазерного далекоміра в електронний балістичний обчислювач автоматично вводилися значення дальності до цілі, швидкість бокового вітру, температура повітря та кут нахилу вісі цапф гармати. Окрім того, в електронну «голову» танка вручну вводились дані про тип снаряда, барометричного тиску, температури заряду, каналу ствола, а також поправки на неузгодженість напрямку вісі каналу ствола й лінії прицілу.

Подібне «причандалля» на радянських танках, повторюсь, значно «відрізнялося» від новітніх розробок. Тому на світовому ринку коштували набагато дешевше західних, зокрема – американських, і розкуповувалися країнами, «які обрали соціалістичний шлях розвитку» сотнями. Куди ми їх з успіхом і продавали всю останню чверть років минулого століття.

Утім, по свідомості вітчизняних танкобудівників «Абрамс» «вдарив» не тільки начиненою електронікою баштою. На ньому вперше у світі був установлений принципово новий газотурбінний двигун. За словами самих американців, такий мотор у порівнянні з дизелем мав низку переваг. Перш за все – це отримання більшої потужності за меншого об’єму самого двигуна. Крім того, він мав приблизно вдвічі меншу масу, відносно просту конструкцію й у 2-3 рази більший ресурс роботи. До того ж краще задовольняв вимоги багатопаливності. А ще мав хорошу прийомистість, що дозволяло М1 розганятися до швидкості 30 км/год за 6 секунд. Зауважте: так швидко «бігав» велетень вагою понад 60 тонн! Та й було від чого. Автоматична гідротехнічна транс¬місія мала чотири передачі переднього ходу і два – заднього. Вона складалася з гідротрансформатора з автоматичним блокуванням планетарної коробки передачі безсхідчастого гідростатичного механізму повороту. Іншими словами – «пісня», а не движок! А додати до цього ходову частину… Гусениці з гумометалевими шарнірами, зйомні гумові подушки, що гасять усякого роду удари від вибоїн на дорогах і тряску під час шляху проходження…

Щоправда, ейфорія від запуску в серію нового танка в американських розробників тривала недовго, бо святкові феєрверки змінили суворі будні. Пробіг гусениць, що тоді використовувалися, як виявилося, становив лише 1000 – 1700 кілометрів, залежно від дорожніх умов, місцевості й навіть… погоди. А спочатку розраховували, що він повинен становити 3200 км. На всіх випущених машинах їх довелося замінити досконалішими. Дуже скоро з’ясувалося, що 90-мм гладкоствольна гармата М1 значно поступається броньованим машинам імовірного супротивника. Адже на радянських Т-64 ще за 10 років до прийняття на озброєння «Абрамса» встановлювалися 125-мм гармати. Штатівські розробники просто не могли не знати такого. Але факт залишається фактом: на початку 1980-х років у США просто не було (навіть у проекті!) потужнішого танкового обладнання. Допомогли німці, що продали за океан ліцензію на виготовлення та встановлення на М1 гладкоствольної 120-мм гармати власної конструкції.

Нова американська машина, що отримала позначення М1Е1, відрізнялася від базової додатковим бронюванням башти – за рахунок приварювання ззовні (праворуч і ліворуч від гармати) броньованих листів. Такий же лист приварили й на верхніх деталях корпусу. Як кажуть, просто і зі смаком. Додам тільки, що М1Е1 випускався до травня 1985 року, а всього у війська було поставлено 894 машини. Та це виявилося лише початком на шляху реконструкції основного бойового американського танка. Бо «меж досконалості немає»…

Юрій Вергель, для «Моментів»

 

друкувати

Коментарi

Усі коментарі
Додати коментар

Інші статті