П'ятниця, 11 грудня
громадсько-правовий тижневик
Тижневик « Іменем закону » та додаток « Моменти »
представляють об'єднане інтернет-видання imzak.org.ua
Рубрики Усі рубрики
Фоторепортаж
05/11/2011 14:22

Як на Донеччині мажорів «приборкували»

   Поставити на місце знахабнілих мажорів, які через соціальний статус та «капітали» своїх батьків уявили себе господарями життя й, зокрема, автодоріг, вирішили в міліції Донеччини. Так, за підтримки місцевої влади працівники Державтоінспекції чотирьох великих міст регіону вже декілька разів за останній місяць проводили операції під умовною назвою «Мажор». Під час цих відпрацювань основна увага даівців була спрямована на молодих порушників Правил дорожнього руху, що кермували дорогими тюнінгованими автівками. В одному з перших таких рейдів у Донецьку взяли участь і кореспонденти «ІЗ».

    Вечір п’ятниці. На «мільйонник» плавно опускаються сутінки. Центральна частина міста відразу ж перетворюється на яскраву «галерею», прикрашену міріадами різнобарвних вогнів. З вулиць поспіхом зникають втомлені робочими буднями трударі, на зміну яким приходять любителі нічного життя, заповнюючи простір «запахом бензину й дорогих парфумів». Головною вулицею – Артема – мчить модна «матова» іномарка помаранчевого кольору. Вона відразу ж впадає у вічі працівникам ДАІ, що чергують неподалік. І не лише через свою «пафосність»: на машині відсутні номерні знаки. Змах жезла – і автівка зупиняється біля інспектора.
За кермом сидить типовий мажор – 21-річний парубок, що своїм зовнішнім виглядом та узвичаєною поведінкою дуже нагадує інтерна Романенка з відомого телесеріалу. Поряд із юнаком – не менш типова представниця «золотої молоді». Посилена увага до його персони з боку як вартових доріг, так і представників мас-медіа явно не бентежить хлопчину: він широко посміхається і залюбки відповідає на запитання. Каже, що свого «залізного коня» тільки-но забрав зі станції техобслуговування, тож причепити номери просто не встиг. При цьому запевняє: знаки лежать у машині й він буквально зараз прикріпить їх на місце.
    На підтвердження своїх слів молодик вибирається з-за керма й після досить тривалого копирсання у багажнику з коментарями: «Покажіть усій країні, який тут у мене безлад!», все ж дістає номери. Прилаштувати їх вдається лише ззаду: передок дорогої іномарки взагалі непристосований для такої «дрібниці». Звісно, кермувальник обіцяє «найближчим часом» виправити цей недолік, однак у щирість його слів якось мало віриться. Дійсно, хто ж захоче псувати капот такої «красуні»? Хоча правоохоронці наголошують: цього разу вони не каратимуть водія, а лише проведуть профілактичну бесіду. Але якщо він і надалі кататиметься без номерних знаків, то відповідатиме «по повній».
   Та й узагалі, першого дня проведення операції даівці намагалися не вдаватися до штрафування дрібних порушників, а робити акцент на попередження про можливі наслідки їхніх «гріхів». До того ж як щодо законодавчої відповідальності, так і в плані особистої безпеки. Адже, приміром, лише за півтори години спільного патрулювання інспектори зупинили дві автівки, у яких не працювали ліві фари. Виїжджаючи на дорогу в темний час доби з такою несправністю, кермувальник не тільки порушує ПДР, а ще й наражає на небезпеку себе, пасажирів та інших учасників дорожнього руху. Ця ж «аксіома» поширюється і на любителів ганяти непристебнутими та проскакувати на жовте світло, яких під час рейду ми також нарахували чимало.
Та все ж того вечора найбільше нам трапилося саме «поціновувачів» їзди без номерних знаків. Що цікаво, були вони як на «понтових» іномарках, так і на дешевших машинах вітчизняного виробництва. Зокрема, одним із перших «упіймався» якраз представник не згадуваної вище мажорної братії, а чолов’яга років за тридцять на бувалій у бувальцях «Ладі». Хоча гонору в нього було, неначе в кермувальника якогось «Майбаха». Водій так хвацько на своїй «старенькій» вискочив із-за повороту прямо перед патрульною автівкою, що спочатку ми навіть засумнівалися в його адекватності. Саме через «чудернацький» характер руху транспортного засобу вартові порядку наказали шоферу зупинитися.

  
    Утім, окрім відсутності номерів, нічого протизаконного за чоловіком помічено не було. Цю ж «недоречність» він виправив прямо при нас, витягши з багажника пластини та вставивши їх у відповідні касети. На нашу репліку-здивування – мовляв, навіщо ховати знаки свого авто, яке має всі необхідні документи і не перебуває в розшуку, – кермувальник відповів дуже просто: «Без номерів машина красивіша». Після такого «серйозного» аргументу сперечатися з порушником ми не ризикнули. Даівці попередили його про відповідальність і побажали щасливої дороги.
   За словами старшого інспектора УДАІ Донеччини Сергія Алдошина, на місцевих шляхах їзда без знаків – зовсім не рідкість. І навіть більше: як свідчить практика, вона перетворилася на якусь модну тенденцію, що поширилася на різні соціальні групи. Зокрема, у тій чи іншій формі це підтверджував фактично кожний зупинений «безномерний» порушник, і майже кожен діставав пластини із багажника, хоч і не мав проблем з документами. Проте, є у згаданої «моди» й цілком практична складова: приміром, якщо винуватець ДТП без знаків зникає з місця пригоди, то одна з найголовніших прикмет для його розшуку залишається під знаком «ікс».
Варто відзначити, що за присутності журналістів більшість водіїв тюнінгованих авто досить стримано й коректно спілкувалися з працівниками Державтоінспекції, що, на жаль, буває не завжди. Як зауважує Сергій Алдошин, часто поруш­ники-«крутії» через відчуття власної безкарності починають грубіянити, розмахувати всілякими «корочками», обіцяючи «Комусь» зателефонувати. Водночас операція «Мажор» спрямована саме на виявлення таких молодиків та притягнення їх до відповідальності. До речі, цю акцію підтримав особисто губернатор Донеччини Андрій Шишацький, зазначивши, що з проблемою мажорів на дорогах неможливо боротися силами однієї лише міліції. Також голова облдержадміністрації пообіцяв допомогти батькам знахабнілих представників «елітної» молоді «дізнатися, яких мають дітей і чим вони займаються».

  

 

 

 

 

 

 

 

   А дізнатися є про що. Так, за останній місяць у Донецьку, Маріуполі, Горлівці та Макіївці вартові доріг виявили близько чотирьох десятків порушників ПДР, віком переважно від 20 до 35 років, на престижних іномарках. І серед них були не тільки любителі покататися без номерів, на шаленій швидкості поганяти вулицями міста чи принципово знехтувати червоним світлом: у шести випадках мажори керували своїми авто у стані алкогольного чи наркотичного сп’янін­ня. І жодному з упійманих «відступників» не вдалося сховатися від відповідальності за батьківськими посадами чи зв’язками. За всіма виявленими фактами працівники ДАІ склали адміністративні протоколи або ж направили матеріали для ухвалення рішення до суду.
   Однак не варто забувати, що результат таких операцій, як «Мажор», вимірюється перш за все не кількістю виявлених порушників та складених протоколів, а кількістю збережених життів, а отже, рівнем безпеки на дорогах. Точної цифри тут, звісно, бути не може, як не можна й порахувати тих людей, яких правоохоронцям вдалося зупинити за крок до трагедії. Але, пригадавши, скільки безневинних жертв щороку приносять «золоті» хлопчики та дівчатка на вівтар вседозволеності та безкарності, розумієш: ця цифра – приголомшлива.

Анна ТОРГОНЕНКО, «ІЗ». 
Фото Олега ПЕРЕВЕРЗЄВА 

друкувати

Коментарi

Усі коментарі
Додати коментар

Інші статті