Субота, 12 грудня
громадсько-правовий тижневик
Тижневик « Іменем закону » та додаток « Моменти »
представляють об'єднане інтернет-видання imzak.org.ua
Рубрики Усі рубрики
Резонанс
13/01/2013 18:28

Біометричні документи: що, як, коли?

6 грудня 2012 року набрав чинності Закон України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус». Відповідно до цього Закону в Україні розпочато процес поступового впровадження документів, що міститимуть безконтактний електронний носій із біометричними даними власника документа. Державна міграційна служба України проаналізувала, які запитання можуть виникнути у громадян України у зв’язку з набуттям чинності згаданим вище Законом, і підготувала відповідні роз’яснення. 

Що таке біометричні документи і для чого вони потрібні

Біометричними називають документи, що посвідчують особу та містять електронний носій інформації, на якому записано відомості про біометричні дані власника документа з метою його ідентифікації. Передбачається, що такі документи матимуть найвищий на сьогодні ступінь захисту від підробок та виключать можливість їх використання будь-якою особою, окрім власника. Головна ідея впровадження більш захищених документів, які забезпечують ідентифікацію особи, – це суттєве підвищення захищеності суспільства від проявів злочинності та міжнародного тероризму.

Біометричні паспорти набувають все більшого поширення у світі. Відповідно до інформації Всесвітньої організації цивільної авіації (ICAO) понад 90 країн зі 193 держав-членів ООН нині видають такі документи, при цьому ще понад два десятки держав готові до впровадження таких документів в найближчі роки.

Близько 45 країн з числа тих, які видають біометричні документи, зберігають на документах одночасно і відбитки пальців, і зображення особи, у той же час більше 30 країн використовують лише оцифроване фото власника документа. Решта країн нині використовують тільки зображення обличчя, але найближчим часом планують використовувати і дані дактилоскопії.

За даними ICAO, понад півтора десятка країн використовують автоматизовані контрольно-про­пуск­ні системи, розраховані на власників електронних паспортів. Для того, щоб пройти процедуру паспортного контролю, мандрівник може скористатися електронними «воротами», які звіряють його біометричні дані з інформацією, що зберігається на чипі документа. Серед країн, які читають (сканують) е-паспорти в аеропортах і на кордонах, – США, Великобританія, Сінгапур, Португалія, Нова Зеландія, Японія, Індонезія, Німеччина.

Коли міграційна служба почне видавати біометричні документи

Для того, щоб розпочати оформлення та видачу біометричних документів громадянам, необхідно завершити роботи з розробки та затвердження підзаконних актів (вони регламентуватимуть технічний опис документів, а також порядок оформлення та видачі цих документів), а також забезпечити технічні умови для фотографування громадян, зчитування відбитків пальців та внесення даних до відомчої інформаційної системи у всіх підрозділах ДМС України, які видаватимуть такі документи. Територіальних підрозділів – громадяни часто називають їх паспортними столами – в Україні нині налічується 679.

Відразу після завершення підготовчих заходів буде визначено дату, з якої територіальні підрозділи почнуть приймати заяви на оформлення біометричних документів. Ця дата буде оприлюднена на офіційному веб-сайті ДМС України.

Які переваги біометричних документів для громадян

 Біометричні паспорти – це практично

Паспорт громадянина України, виготовлений у формі пластикової картки, буде більш зручним та зносостійким, ніж паперовий аналог.

 

 Біометричні паспорти – це зручно

Для зчитування інформації, наприклад, на кордоні, використовуватимуться автоматизовані контрольно-пропускні системи, розраховані на власників біометричних паспортів. Це, по-пер-ше, виключить суб’єк­тив­ність та можливість зловживань під час проходження контролю, по-друге, зменшить час, необхідний для проходження контролю. 

Подорожі до країн, які використовують автоматичні пропускні системи, стануть більш зручними, без виснажливих черг. Відповідно будуть створені умови, необхідні для спрощення та прискорення внутрішньодержавних процедур надання адміністративних послуг, які передбачають ідентифікацію особи.

 

 Біометричні паспорти – це безпечно

Для захисту інформації, що зберігається на електронному носії, використовуються новітні технології, що робить підробку електронних документів практично неможливою.

У разі крадіжки чи втрати такого паспорту зловмисники не зможуть скористатися ним.

Скільки коштуватиме паспорт громадянина України, закордонний паспорт тощо

Нині під час оформлення документів, залежно від типу документа та обставин його оформлення, громадяни сплачують державне мито, вартість адміністративних послуг та вартість бланку. Для деяких документів та обставин окремі або всі з перелічених платежів відсутні. 

Відповідно до Закону, у разі отримання паспорта громадянина України вперше, документ видаватиметься безкоштовно, як це відбувається сьогодні. Для того ж, щоб відповісти на питання, якою буде вартість бланків біометричних документів, що їх видаватимуть в інших випадках підрозділи ДМС України, необхідні затверджені Урядом технічні описи таких документів та здійснення заходів щодо закупівлі таких бланків відповідно до чинного законодавства. Відразу після завершення зазначених заходів інформація про всі платежі, які необхідно буде сплатити при оформленні документів, буде розміщена на офіційному вебсайті ДМС України.

Який вигляд матимуть українські біометричні документи і які дані в них будуть внесені

Технічні описи документів, передбачених зазначеним вище Законом, мають бути затверджені Кабінетом Міністрів України. Відповідна інформація обо­в’яз­ково буде оприлюднена на офіційному вебсайті ДМС України після набуття чинності норма­тивно-правовим актом, що регламентує це питання. 

Законом України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» передбачено вичерпний перелік інформації, що вноситиметься до біометричних документів. Наприклад, до паспорта громадянина України вноситиметься наступна інформація (стаття 21 Закону):

1) назва держави;

2) назва документа;

3) ім’я особи;

4) стать;

5) громадянство;

6) дата народження;

7) унікальний номер запису в Реєстрі;

8) номер документа;

9) дата закінчення строку чинності документа;

10) дата видачі документа;

11) уповноважений суб’єкт, що видав документ (код);

12) місце народження;

13) відцифрований образ обличчя особи;

14) відцифрований підпис особи.

Окрім того, до паспорта громадянина України за письмовим клопотанням заявника, а що стосується осіб, які не досягли шістнадцятирічного віку, – їхніх батьків (усиновлювачів), опікунів, піклувальників або інших представників, може бути також внесена додаткова змінна інформація, передбачена Законом.

Чи обов’язково буде обмінювати  наявні документи на нові – біометричні

Відповідно до чинного законодавства, паспорт громадянина України, що видається сьогодні підрозділами ДМС України, має необмежений строк чинності, а тому, навіть після впровадження паспортів нового зразка, такі паспорти залишаться чинними. Обмінювати їх на біометричні – це право, а не обов’язок кожного громадянина України. 
Паспорт громадянина України для виїзду за кордон нині видається терміном на 10 років (кінцева дата його чинності зазначена у паспорті) і навіть після впровадження документів нового зразка такий паспорт вважатиметься чинним до зазначеної кінцевої дати чинності. Громадяни зможуть вільно перетинати кордон з такими паспортами, проставляти у них візи тощо. Разом із цим, за бажання громадянина, він зможе обміняти цей паспорт на паспорт нового зразка, звернувшись до підрозділу ДМС України.
Аналогічною є ситуація з іншими документами, передбаченими Законом України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус»: до завершення строку чинності документів «старого» зразка їх заміна на біометричні не є обов’язковою.
Якщо заяву про видачу паспорта подано сьогодні, який документ мають видати – старого зразка чи вже біометричний
Враховуючи те, що при оформ­ленні біометричних документів буде дещо змінено процедуру подачі заяви, такі документи видаватимуться тільки у разі подання заяви вже за новою процедурою. Державна міграційна служба заздалегідь оприлюднить інформацію про дату, починаючи з якої громадяни подаватимуть заяви на отримання документів нового зразка. Це буде після завершення підготовчих заходів щодо впровадження таких документів.
Головне управління Державної міграційної служби України в м. Києві.
Фото Олега ПЕРЕВЕРЗЄВА

друкувати

Коментарi

Додати коментар

Інші статті